Jag vet att den ekonomiska situationen inte är direkt bra här i Argentina, men Blizzard, utom det blå, höjde prenumerationspriserna med nästan 500%
Det suger, men det är också förståeligt.
Priset på prenumerationer i Argentina har/var faktiskt en stor bidragande orsak till botproblemen i Classic, eftersom det genom VPN-tricks var ganska lätt för dem att få sina prenumerationer till en bråkdel av priset. Den där luckan har fått fäste som något folk ville ha fixat.
Det suger att argentinska spelare hamnar mitt i smeten.
Förmodligen för att bekämpa de tricks som många botare använder för att få billiga prenumerationer för sina botkonton.
Jag lärde mig att argentinska betalade mindre än 1,50 USD i månaden för sina prenumerationer innan, och det är nu runt 7 dollar.
För att ge lite sammanhang varför detta suger:
- För närvarande är minimilönen per månad i Argentina 21.600 dollar.
- Den här bilden säger att kostnaden för en prenumeration per månad är 566 dollar (om man räknar med den billigaste) men i verkligheten måste man dessutom lägga till 65% skatt. Så det verkliga priset är omkring 934 dollar per månad.
- Anta att du tjänar minimilön, ungefär 4,36% av din inkomst går till detta spel bara för att spela.
I Brasilien gick vi från R$28 till R$40 på 6 månader, med vår ekonomi som den är kommer många sluta spela.
Hur fick du till 500%? 6 månader var 1799, nu 3400.
Ni glömmer också att de kan förbjuda botare istället för att fucka upp resten av spelargemenskapet… Ni vet… Med de anställda de sagt upp från QA och de kommande nedskärningarna i Latinamerika och Europa.
Falsk dikotomi.
I Brasilien höjde Blizzard prissättningen med 20% igår.
Någon från Argentina här. Man måste ta hänsyn till att vi har två skatter som gäller för köp gjorda i en utländsk valuta (trots att det står pesos, så visas det som utgift i US dollar på kreditkortsräkningen).
Till det priset måste man lägga till ytterligare 65%.
Så istället för 650 pesos per månad är det faktiskt över 1000. Jag vet att många tycker att det var orättvist att betala mindre förut, men vår ekonomi och valuta är verkligen hemsk. Och jag vet att många argentinska kommer tvingas sluta spela efter detta.
Det roliga är att om detta är ett försök att stoppa folk från att använda VPN för att göra argentinska konton, gör det ingen skillnad. De där människorna behöver inte betala de skatter vi gör, eftersom de inte använder argentinska kreditkort.
Jag undrar hur detta kommer att påverka Ragnaros-spelarna, jag vet att många spelare från LATAM-servrar betalade sin speltid via Argentinas webbplats.
Och jag var ledsen över 10% prishöjning i Ryssland.
Under tiden betalar vi 15 dollar i Colombia
I USD + växlingsavgifter + moms, haha.
Jag kollade precis mina kontoprisar, de är fortfarande desamma.
Edit: Varför nedröstar du min vän. Ser ut som jag ljuger haha
Jag är en ny spelare i Argentina. Jag började spela för 2 veckor sedan och den här nyheten fick mig att säga upp min prenumeration. Jag fortsätter i GW2.
Så priset per månad var 150-180 ARS innan? ARS = 0,011 dollar. Det verkar konstigt att det var <$2 per månad innan?
Eller är det för att ARS har sjunkit med mer än 80% de senaste åren? Det förstår jag förmodligen, Blizzard fick inte mycket pengar från Argentina när en månad var värd en dollar eller två. Det här slutar nog med att många argentinska slutar spela, men jag undrar om det fanns ett sätt för vissa att dra nytta av att köpa billigt i ARS och kanske sälja vidare någon annanstans? Det är logiskt varför företaget inte skulle vilja att deras saker kostar nästan ingenting.
Jag vet inte var du fått 500%, jag brukade betala ungefär 350 per månad för spel, nu 1400 för 2 månader, vilket är en 100% ökning. Jag slutar fortfarande eftersom spelet mest är sysslor och PvP, som jag bara gör, är för närvarande bedrövligt, så det är inte riktigt värt att betala 2400 efter skatt för ett spel jag knappt kan njuta av.
De har nyligen höjt abonnemangspriset i Kanada till 19 USD per månad.
Ja, jag är faktiskt arg för att Blizzard mer än hälften av argentinarna slänger ut ur spelet, inklusive mig, lol.
De höjde också priset på ALLA spelservicetjänster med ungefär 55/60%. Jag var på väg från jobbet för att köpa ett factionsöverföring, och de gör sånt här. Helvete alltså.
I USD är det $6,20 till $7,10 för vem som helst som undrar. Så jag antar att det brukade vara $1,25 till $1,40 per månad innan?
Jag förstår inte ekonomi, jag trodde att ett ställe med så billiga varor och låga löner skulle självrätta sig via exportförsäljning och internationella företag som anställer där.