Jag upptäckte att Adguard som standard sätter MTU-storleken till 9000 för VPN-tunneln. De flesta Android-enheter stöder inte jumbo-ramar, så att sätta den till 9000 kommer att sakta ner internethastigheten eftersom paketet måste delas upp i mindre storlekar. Genom att ändra MTU till 1500 blir hastigheten mycket mer stabil och snabbare. Dessutom verkar det som att inaktivering av Automation förbättrar prestandan.
Ändra MTU på Inställningar → Avancerat → Låg nivå → pref.vpn.tun.mtu
Här är en snabb förklaring till varför det fungerar så.
Som ni alla vet, är AdGuard inte ett riktigt VPN. Här är vad det gör:
Det skapar en VPN-tunnel utan en fjärrändpunkt.
All din nätverkstrafik dirigeras in i den tunneln.
AdGuard läser varje IP-paket, dissekerar det, ansluter till servern som detta IP-paket ska skickas till, och modifierar inkommande och utgående paket på vägen (blockerar förfrågningar osv).
Modifiering innebär att AdGuard konsekvent bör ändra egenskaperna hos varje IP-paket så att de matchar varandra. Det är inte så att vi bara skickar om paketen, det vore omöjligt.
MTU styr storleken på de paket som operativsystemet använder för paketen som dirigeras in i VPN-tunneln. Ju större, desto färre paket behöver vi modifiera.
För länge sedan, när AdGuard använde ett TCP/IP-stack skrivet i Java, spelade antalet paket verkligen roll, och högre MTU-värden förbättrade prestandan. Numera är vår TCP/IP-stack helt omskriven och mycket mer presterande så det spelar ingen roll vilket MTU-värde du väljer.
Observera att AdGuard skapar en ny riktig anslutning för varje lokalavlyssnad anslutning. Denna riktiga anslutning använder MTU-storleken för din Wi-Fi/mobilanslutning. Den som är konfigurerad i pref.vpn.tun.mtu är endast för den lokala VPN-tunneln.
Trots detta har jag aldrig stött på ett fall där byte av MTU verkligen var viktigt. /u/Laitinlok, kan du svara på några frågor?
Vilken enhet använder du? Android-version?
Vad är skillnaden i speedtestresultat mellan standard-MTU och 1500?
Jag är inte säker på det långsiktiga, men på kort sikt verkar det ha stabiliserat min anslutning på speedtest-appen. Det når full hastighet mycket snabbare.
Finns det ett sätt att förklara detta på ett enkelt sätt? Oavsett om jag använder AdGuard på min Windows 10-dator eller Samsung 10+ /Android 11-telefon, gör inaktivering av AdGuard att internet blir långsammare, särskilt när man klickar på resultat från Google (Chrome eller Google-appen). Jag postade också detta häromdagen men blev flaggad/borttagen som spam (men jag postar om det).
Vad är skillnaden mellan desktop- eller Chrome-tilläggen “AdGuard AdBlocker” och “AdGuard Browser Assistant”? Använder båda eller bara 1 och isåfall vilken?
Jag förstår att det är en lokal VPN, problemet är att paketet måste resizeas efter lokalt bearbetning och inte blockeras eftersom paketet måste skickas genom ISP-nätverket och det kan orsaka problem om routern inte stöder högre mtu.
Jag använder Nokia 8 med Android 9. Jag fick 222 Mbps på MTU 1500, 360 Mbps på MTU 4000 och 300 Mbps i början, men sedan saktade det ner till 167 Mbps på MTU 9000.
Jag vet att detta är ett gammalt inlägg, men jag såg inget svar på varför Adguard saktar ner anslutningen. Om jag är i ett lågt nätverksområde som Verizon på en konsert, är detta mycket tydligt. Speedtest visar ungefär halva hastigheten när Adguard är aktiverat jämfört med när det är avaktiverat. Detta kan vara skillnaden mellan ett användbart eller oanvändbart nätverk.
AdGuard skickar inte bara om samma paket. Det filtrerar datan, dissekerar den, bestämmer vad den ska göra med den (blockera, modifiera, passera igenom) och skickar den via den riktiga anslutningen där datan delas baserat på ditt riktiga nätverks MTU.