Jag kanske är OOTL här men varför kräver Google Assistant nu att jag låser upp min telefon för varje kommando?

Jag kunde tidigare använda Google Assistant för saker som att navigera till en plats, spela Spotify, skicka ett SMS osv medan jag körde. Den slutade fungera med Spotify för några veckor sedan och nu kräver den att jag låser upp telefonen för att utföra varje kommando. Den svarar fortfarande på “Hej Google” och lyssnar på kommandot men utför det inte eller visar mig svaret förrän jag låser upp telefonen.
Någon som vet vad som pågår? Jag har en Pixel 8.

Jag tror det är ett Gemini-fel. Jag har samma problem

Antagligen för att det gick till Gemini.

Öppna Google-appen, tryck på din avatar i övre högra hörnet > Inställningar > Google Assistant > scrolla ner till “Digitala assistenter från Google” och välj Google Assistant.

Assistant har blivit långsamt men säkert funktionshindrad under de senaste åren, det är hemskt som det är nu. Du brukade kunna ställa frågor till den när den var låst, nu är nästan allt “Visst, men du måste först låsa upp enheten”.

Synd.

Ingen aning, men jag kunde säga ‘Hej Google, spela nyheterna’ tills en dag det svarade, ‘Du måste installera Google Assistant-appen för att göra det’. Så nu har jag (före Gemini) två assistenter på telefonen bara för att klara vad ‘den enda’ assistenten brukade kunna göra? Och nu med Gemini, tre? Lite ironiskt eftersom, du vet, en Gemini är två och inte tre, det är ett trevligt kaos.

Prova att starta om? Min telefon hamnar ibland i ett tillstånd där den frågar mig att låsa upp alltför aggressivt, en omstart löser det.

Det verkar som att jag fortfarande använder Assistant men sedan några dagar kan jag inte längre be den ringa en kontakt. Den vill alltid att jag väljer en kontakt manuellt :neutral_face:

Hur slår jag ens på alternativet att den ska fungera med låst telefon?

Jag säger hej Google, den dyker upp på min låsta skärm, jag säger vad som helst och sedan frågar den efter fingeravtryck. Jag är säkert på att jag använder assistenten, inte Gemini.

Jag tror att det beror på Gemini, du kan nog återställa den till hur den var och sedan kommer Google Assistant att fasas ut vid någon tidpunkt, och då kanske du behöver den betalda Gemini-versionen för samma funktionalitet, vilket de kommer att introducera som en ny fantastisk funktion.

Jag har haft detta problem i åratal på olika enheter och det är slumpmässigt.
Ena dagen kan jag använda Google Assistant utan att låsa upp min telefon, men nästa dag måste jag låsa upp den för att göra något.

Gemini tillåter nu det.

Det är det dummaste jag har hört. Om jag ger min telefon en röstkommandon är jag sannolikt i en situation där jag inte kan nå min telefon eller vad det nu kan vara… Om jag måste låsa upp den, fullständigt undergräver det syftet med röstkommandot, eller hur?

Kom hit för att säga tack! Verkligen var det Gemini, och nu kräver inte Assistant att jag låser upp när jag ber att göra något.

Jag föredrar Geminis svar framför assistant. Men att inte kunna använda Gemini med händerna fulla är ett avtal brytare. Har någon hittat en lösning på detta? Eller är den enda lösningen att gå tillbaka till assistant? Tack.

Kan inte använda Gemini efter detta heller.

Gemini har varit ett nyttoavfall hittills.

Om du gillade Gemini av någon anledning, kan du fortfarande använda det i Google Messages-appen om du har den tillgänglig.

Nåväl, inget stort förlust är ärligt talat. Använd bara ChatGPT, mycket bättre. Den har till och med GPT-4o gratis.

Gemini - Det är precis som den gamla Google Assistant, men utan hälften av de funktioner jag brukade använda.

Efter att ha sagt upp min OpenAI-prenumeration märker jag att gratis GPT-4o-åtkomst tar slut ganska snabbt.