Jag följde den här guiden för att dela min Jellyfin-server med andra utanför mitt hem, och det fungerar som en charm. Jag gillar också att köra Torguard VPN ganska ofta för att dela och ladda ner fler saker. Men mycket förståeligt, när VPN:en är igång är inte Jellyfin-servern tillgänglig för andra utanför mitt nätverk.
Hur enkelt är det att ha VPN:en igång och göra Jellyfin tillgängligt för alla samtidigt?
REDIGERING: Jag klurade ut det med wireguard med hjälp av den här guiden. https://superuser.com/questions/1658610/how-do-i-disable-routing-table-changes-in-wireguard-for-windows Tack alla!
Lägg till ett andra nätverksgränssnitt?
Det enklaste är förmodligen att köra din torrentklient i en container som också har stöd för din VPN-tjänst eller använda något som gluetun så att endast valda containrar dirigieras genom VPN. Annars kan du titta på VPN split tunneling.
Tack för det raka svaret. Det verkar inte vara inbyggt i deras klient, men eftersom jag använder wireguard kan jag kanske hitta ett sätt att få det att fungera. Det låter ganska komplicerat dock.
Prova med en wireguard-container och en tillhörande klientcontainer på samma docker-nätverk och bygg vidare därifrån. Eller installera VPN på din router och använd policy-baserad routing för att dirigera trafik från vissa klienter via VPN eller sluta torrenta och börja använda UseNet.
Det största problemet är min fulla brist på förståelse för nätverk och serverprinciper. Jag kan följa guider ganska bra, som att installera en VPN på en router med openWRT eller den YouTube-guide jag länkade till för att ställa in Jellyfin för externa nätverk.
Jag tycker också det är väldigt roligt att få 800 Mbps nedladdningshastigheter via wireguard, och jag vet att det skulle bli en bråkdel av det om min Netgear AX1800-router kör VPN:en. Det blir antingen betydande kompromisser eller timmar av att försöka lära mig nätverk och andra färdigheter som krävs för att få detta att fungera som jag vill.
Att lära sig nya färdigheter gör dig till en mer värdefull tillgång och är alltid något bra. Tiden du investerar i att lära är aldrig bortkastad. Börja som jag nämnde med en två-container konfiguration, en container som ansluter till din VPN-leverantör och den andra som använder den sektionen för att komma åt internet via VPN. Om du klarar av det kan du konfigurera det du behöver.
Jag håller helt med om din känsla. Min oro är att det kommer att bli en frustrerande upplevelse när jag har ett specifikt mål jag vill uppnå och inte ens vet vad klient-containrar eller docker-nätverk är lol.
Jag hittade den här guiden som hjälper mig att ställa in wireguard split tunneling, den verkar fungera som en charm! https://superuser.com/questions/1658610/how-do-i-disable-routing-table-changes-in-wireguard-for-windows
Nu är min enda oro, hur kan jag verifiera att min torrentklient faktiskt använder VPN? Mitt IP visas som det faktiska IP:t, inte VPN på chrome, och detta är väntat med framgångsrik split tunneling. Men, hur kan jag kontrollera vilken IP torrentklienten har? All bandbredd som används av torrentklienten går genom wireguard och jag har den bara konfigurerad att använda wg0, så om jag stänger av wireguard skulle internet till torrentklienten också sluta. Jag antar att jag bara vill dubbelkolla att detta fungerar.