Jag är ny användare och än så länge är allt bra, jag gillar det!

Jag har testat olika VPN:er, försökt hitta den perfekta balansen mellan hastighet, integritet, inget 5-ög ±läge, lätthet att portforwarda och jag tror Proton VPN täcker alla punkter här.

Jag bytte nyligen från Windscribe men jag hade inte en bra erfarenhet, många sajter hade problem med att ladda (SSL-problem). Jag frågade varför detta hände på deras subreddit och de skyllde allting på mig. Så fort jag bytte till Proton försvann alla mina problem.

Med allt detta sagt, har jag några frågor:

• Hur “säker” (jag vet att inget är 100% säkert) är det att torrent:era via Proton’s amerikanska servrar? Jag frågar inte hur man binder klienten eller så, jag frågar mest i hur tillförlitliga deras servrar är om någon knackar på Proton’s dörr för att kräva info om amerikanska serverklienter.
  • Har någon erfarenhet av portforwarding för Plex-servrar? Jag vet att Mullvad hade en bra guide för detta, så jag vill veta om det finns något liknande här.
  • Har ni andra tips/tricks ni rekommenderar till nya Proton VPN-användare?

Tack.

En server är bara en hårdvarukomponent. Proton (företaget) är utanför USA:s jurisdiktion och kommer att följa (eller bekämpa) en schweizisk domstolsorder. Den som vill ha information får stämma i Schweiz för att få en sådan order.

Kommer, säkerhet är oupplösligt kopplat till förtroende, oavsett vad det är.

Om du litar på Proton som en del av din säkerhet, tro mig, Proton kommer att upprätthålla det förtroendet, om Proton gör ett misstag kommer många att se det.

För ditt problem verkar det ha diskuterats i en artikel som Proton publicerat på sin webbplats, den som insisterar på att kräva Proton-användares data kommer endast att få krypterad data.

Proton har rått användare att ta rimliga säkerhetsåtgärder för integritet.

Det intressanta med Proton är att de alltid inkluderar användare som en del av processen att tillhandahålla tjänster.

Jag pratar inte om Proton som ett schweiziskt baserat företag, jag pratar om servrarna de har *i USA*, hur stor sannolikhet är det att kunddata riskeras, säg att dessa servrar skulle beslagtas eller manipuleras.

Finns det några tidigare exempel där Proton-servrar/datarcenter *i USA* har ifrågasatts om vem som använder dem?

Eller med andra ord, vad har stoppat, säg MPAA, att fråga vem som använder US-servrar som tillhör Proton?