Jag har testat olika VPN-tjänster, försökt hitta en bra balans mellan hastighet, integritet, inga 5-ögon+ länder, enkel portvidarebefordran och jag tycker att Proton VPN uppfyller alla dessa krav.
Jag bytte nyligen från Windscribe, men hade inte en så bra erfarenhet, många webbplatser hade problem med laddning (SSL-problem), jag frågade varför detta hände på deras subreddit och alla skyllde på mig. Så snart jag bytte till Proton försvann alla mina problem.
Med allt detta i åtanke har jag några frågor:
Hur “säker” (jag vet att inget är 100% säkert) är det att torrenta via Proton:s amerikanska servrar? Jag frågar inte hur man kopplar klienten, utan mer i termer av hur tillförlitliga deras servrar är ifall någon skulle knacka på Proton:s dörr för att begära information om kunder med amerikanska IP-adresser.
Har någon erfarenhet av portvidarebefordran för Plex-servrar? Jag vet att Mullvad hade en bra guide om detta, så jag vill veta om det finns något liknande här.
Några andra tips/tricks du skulle rekommendera till nya Proton VPN-användare?
En server är bara en hårdvarukomponent. Proton (företaget) är utanför USA:s jurisdiktion och följer (eller kämpar mot) en schweizisk domstolsorder. Vem som helst som vill ha information måste stämma i Schweiz för att få en sådan order.
Grabbar, säkerhet är oskiljaktigt från förtroende, oavsett vad det är.
Om du litar på Proton som en del av din säkerhet, tro mig, Proton kommer att hålla det förtroendet, om Proton gör ett misstag kommer många ögon att se det.
Det verkar som att ditt problem har diskuterats i en artikel publicerad av Proton på deras webbplats, vem som helst som insisterar på att begära Proton-användares data kommer bara att få krypterad data.
Proton har rekommenderat användare att vidta rimliga integritetsåtgärder.
Det intressanta med Proton är att de alltid inkluderar användare som en del av processen att tillhandahålla sina tjänster.
Jag pratar inte om Proton som ett schweiziskt företag, jag pratar om servrarna de har i USA, hur stor är risken att kunddata är i fara, säg att de där servrarna skulle bli konfiskerade eller manipulerade.
Finns det några tidigare exempel där Proton-servrar/data center i USA har ifrågasatts när det gäller vem som använder dem?
Eller med andra ord, vad är det som skulle hindra exempelvis MPAA från att fråga vem som använder Proton:s USA-servrar?
Proton har ett Secure Core-alternativ. Din trafik dirigeras först till en server i Schweiz, Island eller Sverige och sedan ut från en amerikansk server med amerikan-IP. Secure Core är långsammare, så jag är osäker på hur väl det skulle fungera för torrenting; Proton säger att alla Plus-servrar fungerar för torrenting, men de servrar som är avsedda för torrenting är optimerade för det.
Jag skulle betrakta USA som en hög riskdomän när det gäller rutingen av statlig övervakning, och jag skulle använda Secure Core-alternativet för att minska riskerna för min känsliga webbsurfning. Om “någon knackar på Proton:s dörr för att få kunddata i USA” skulle Proton inte obstruera några krav om de inte presenterades med en giltig schweizisk domstolsorder. Enligt min åsikt är den större risken att det amerikanska datacentret där servrarna finns kan få en domstolsorder att tillhandahålla all inkommande och utgående trafik, eftersom det är vad jag tror krävs för att matcha in- och utgående trafik genom att separera den från andras. Här är några länkar där du kan göra en rimlig bedömning av vilka risker du kan ha: