iPhone ansluter inte till VPN-servern vid inställning på Windows 2016, men fungerar på Windows-datorer. Vad kan vara problemet?

iPhone ansluter inte till VPN-servern vid inställning på Windows 2016, men fungerar på Windows-datorer. Vad kan vara problemet?

Obligatoriskt ointressant “skuldbelägg Windows” svar. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Allvarligare, prova både “privat adress” (som någon annan redan föreslagit) och iCloud privat relay-inställningar. Det finns också en obetydlig chans att den helt enkelt inte accepterar vilken säkerhet Server 2016 försöker använda, det är inte ovanligt att enheter bara avstår från stöd för äldre krypteringsmetoder utan att tala om det för användaren.

Så jag satte upp en VPN-server själv, på en Windows Server 2016-instanst. Inställningarna finns i den tredje skärmbilden. Nu är mitt problem att Windows-datorer ansluter till denna VPN-server perfekt, inga problem alls, men iPhones vägrar helt att ansluta. Och iPhones berättar inte vad problemet är.

Några idéer om vad som kan orsaka detta? Tack!

Du har helt rätt! Jag kollade upp det, och här är problemet -

Jag satte upp Windows 2016 utan att bry mig om certifikaten, och det fungerade! Eftersom Windows VPN har en automatisk inställning som räknar ut vilket protokoll som fungerar.

Windows Server 2016 stöder som standard en mängd olika protokoll, men med några av dem måste du göra ytterligare inställningar.

På min Windows-laptop valde den PPTP för att ansluta till VPN-servern. Och det fungerar perfekt. Men iPhones stöder inte längre det protokollet.

Så nu måste jag lägga till ett certifikat för att stödja IKEv2 på Windows-servern.

Jag antar att det är inställningen Private Address. Vi har det problemet i vårt företags Wi-Fi.

Vänd av Private Address för ett nätverk
Gå till Inställningar > Wi-Fi, tryck sedan på Inställningar-knappen för ett nätverk.
Vänd av Private Address.