Hej! Jag ska installera en ER605 i mitt nätverk, men jag har vissa svårigheter med den.
Så här ser mitt nätverk ut
Jag är inte säker på om VPN-rutern ska placeras mellan
Tplink DHCP-rutern och ISP-rutern
eller
mellan Tplink DHCP-rutern och Tplink-switchen.
Kan du rekommendera den korrekta platsen?
Jag vill kunna ansluta från utsidan av mitt hus för att få tillgång till vissa enheter anslutna till TPLINK-switchen.
tack för all hjälp du kan ge!
Edit:
Lägger till hur diagrammet bör se ut om folk söker på samma sak i framtiden:
Access point kommer att behöva VLAN-taggar
Du bör ersätta den befintliga routern med ER605. Generellt sett bör det bara finnas en router per nätverk. Om du behöver den gamla routern för att sända Wi-Fi, se om den har något slags “access point”-läge, ställ in den i det läget, och anslut den sedan till switchen
Om ISP:n har delat upp en 2-i-1-modem/router, inaktivera routerfunktionen i bryggläge, men du kan inte flytta enheten från var den är placerad i nätverksplanen eftersom det är ditt modem som ska kopplas till WAN-porten på ER605.
- Modem
- ER605 (Router)
- TP-link Managed Switch
- Access punkter (Switch / Wifi Access Point)
- Dator / Server / Telefon…
oh tack så mycket! Jag var inte säker på om detta verkligen var rätt väg att gå, jag ska leta efter ett sätt (om det finns) att omvandla routern till en accesspunkt.
Att koppla Wi-Fi-accesspunkten till switchen gör det möjligt för mig att kontrollera tillgången via VLANs till olika enheter och ER605 att hantera anslutningen utifrån för att nå dem från utsidan. nu är allt mycket tydligare 
tack, ja routern är redan i bryggläge
Nåväl, bara om accesspunkten stöder VLAN-tagging SSID (inte alla gör) eller 802.1X (färre gör det) för att ge enheter på samma SSID olika VLAN. Men ja, om den stöder den funktionen är det ett rent sätt att få Wi-Fi-enheter på olika VLAN.
Försöker du ansluta till VPN som är konfigurerad på ER605?