Jag har Google Wifi i mitt hem, vilket jag vet finns många skäl att klaga på, men det “bara funkar” och jag skulle föredra att inte byta ut det. Men som du vet, tillåter det inte att installera VPN på routern. Med detta i åtanke, vilka är mina alternativ för att möjliggöra helhem-VPN? Jag vill egentligen inte köpa en avancerad router för att köra VPN:n om jag inte måste, eftersom jag redan har Google Wifi över hela huset som min wifi-distributör. Men det verkar som de flesta routrar inte tillåter mycket bandbredd när de kör VPN. Självklart vill jag begränsa hur mycket jag begränsar min bandbredd. Så jag undrar vilken som skulle vara en bra router att välja för detta. Eller skulle jag vara bättre att använda en Raspberry Pi, PC eller någon annan metod?
Du kan ställa in en VPN-server med en pi, eller en nas som kör docker. Jag kör min via min Firewalla-router som jag ÄLSKAR - kan skicka enskilda enheter genom VPN med ett klick för klientåtkomst och logga tillbaka via VPN-servern lätt också.
Vad är ditt mål med ‘helhem-VPN’? Behöver du verkligen/all din trafik gå genom VPN?
Jag använder PFSense. Det körs på en äldre dator jag fick gratis och PFSense är gratis. Jag var tvungen att köpa en $20 NIC. Så i princip har jag gjort en high-end router för $20. Jag har aldrig haft problem med tillförlitlighet men detta kan vara en brant inlärningskurva för vissa. Detta ger dig många alternativ i VPN-konfiguration och mycket mer än den genomsnittliga hemmaanvändaren behöver i nätverk.
Jag använder en Unifi AP, men jag är säker på att du kan stänga av routern på Google Wifi, även om jag inte har erfarenhet av dem.
Jag vet inte om jag skulle rekommendera det för genomsnittspersonen, men om du har lite erfarenhet av nätverk är det lätt att komma igång.
Undrar du om att tvinga all din hemtrafik via en VPN till en VPN-tjänst eller om du frågar om en VPN för att säkert kunna få åtkomst till ditt hemnätverk på distans?
Om du pratar om fjärråtkomst finns det flera alternativ.
Om du pratar om att tvinga trafik till en VPN-tjänst, vad är slutmålet? Vanligtvis flyttar VPN-tjänster slutpunkten för var din trafik kommer ut, så även om det kan skydda dina data från din ISP, gör det i slutändan att den trafiken blir tillgänglig för VPN-tjänsten istället. Om du vill ändra geolokaliseringen av trafiken (dvs. för att streama innehåll som inte är tillgängligt i din region) kan detta fungera bra. Om ditt mål är ökad integritet, måste du fråga dig om du litar på din VPN-leverantör med dina data mer än du litar på din ISP. Och slutligen, lita aldrig på någon gratis VPN-tjänst. Om de inte tar betalt av dig är du inte deras kund, du är deras produkt och någon köper information om din trafikk. VPN-tjänsten måste tjäna pengar på något. Detta är samma skäl som Facebook är gratis.
En $50-60 Ubiquiti EdgeRouter X ger 10 gånger mer kraft än den borde för priset. Sätt den före din Google-grej, konvertera Google till AP-läge (förhoppningsvis kan du) och låt ER-X hantera allt annat, inklusive VPN till internet. Du måste göra din research om den, men det är utan tvekan det bästa hemmanskningsinvesteringen jag någonsin gjort.
Köp en Raspberry Pi och installera Linux och en VPN-klient på den, gör den till gateway för alla enheter i ditt nätverk.
Plus en för RPi4, med PiVPN och Wireguard för ingress-VPN. Delar tvivlet om egress-VPN.
Samma situation, jag har en eero och vill styra all trafik till en VPN-tjänst för att främst streama innehåll som inte är tillgängligt i min region, vilken hårdvara ska jag köpa för att kunna konfigurera detta?