Hej!
Jag måste säga att jag just hittade tailscale och det är en välsignelse.
Jag har 3 laptops (en huvudmaskin med 3 VirtualBox VM:ar, en äldre sekundär med även 3 infrastruktur VM - 1 Home assistant som kör AdGuard DNS och 2 som kör intranettjänster från mint VM) och en tredje laptop som kör mint för teständamål.
Det finns också en gammal Asustor NAS som kör AdGuard DNS.
Alla värdar och alla VM:ar har tailscale installerat och anslutna.
Laptopen som kör mint är också ansluten till ProtonVPN och fungerar som en utgångspunkt via det.
En av Mint VM:arna är också en utgångspunkt och exponeras som ett riktigt lokalt nätverk som en rutt.
Idén är enkel: om jag använder mint VM som utgångspunkt, går all min trafik via ProtonVPN (och till vilken som helst land jag behöver).
Om jag väljer mint VM som utgångspunkt, går trafiken lokalt via min lokala ISP.
Alla värdar och VM:ar använder Home Assistant som primär DNS (AdGuard) och NAS som sekundär (AdGuard).
Idén: Jag vill att all trafik från alla värdar ska använda AdGuard som DNS så att jag är säker på att mina DNS-filtreringslistor tillämpas på alla samtidigt som jag använder tailscale och med båda utgångspunkterna.
Några idéer / förslag?
Är det bara en fråga om att inaktivera magicDNS och konfigurera AdGuard DNS IP-adresser via administrationskonsolen?
Tack på förhand!
EDIT: Jag hittade “Överstyr lokal DNS”-alternativet som, om jag förstod det rätt, gör exakt det jag vill.
Problemet är att värdmaskinen också använder ProtonVPN med permanent kill switch aktiverad och att aktivera lokal DNS-överstyrning stoppar värdnamnsupplösningen.
Jag misstänker att ProtonVPN påverkar namnupplösningen.
Några förslag för att kringgå det?