Hysterics' LPL 2023 Vårrankningar

Hej allihopa!

LPL börjar imorgon så jag tänkte ge er min åsikt om hur lagens uppställningar såg ut under offseason och hur jag tror att rankingen kommer att utvecklas:

-------------------------------------------------------------------------------

#17 - LGD

Topp: XiaoXu
Skog: Meteor
Mid: xqw / Haichao
ADC: LPC
Support: Jinjiao

• Detta lag har troligen en av de mest rookie/obeprövade talangerna på ett lag: Xiaoxu från RNGs LDL-lag & xqw från LGD. LPC har också spelat sporadiskt i LPL för JDG så värt att nämna att han fortfarande är ny för mig. Inte några hetaste prospects från LDL heller.
  • Meteor är tillbaka vilket för mig är det enda ljuset i detta lag; junglern som spelade tillsammans med både Kingen & Zeka på BLG under åren och som äntligen är tillbaka efter 3 splitar. Det kommer definitivt att bli en hård carry från honom på grund av bristen på framstående roller i laget.
  • Laguppställningen hitintills är mycket svag jämfört med andra lag, så jag ser detta som ett utvecklingsår för LGD.

#16 - Invictus Gaming

Topp: YSKM / Neny
Skog: GIDEON
Mid: Dove
ADC: Ahn
Support: Wink

• Detta lag är endast ovårdat ovan LGD tack vare några etablerade/mer erfarna namn i nyckelroller. Dove har kommit från LCK och jag har hört att han var okej, vilket inte ger mig mycket hopp för en liga fylld med bra midlaners.
  • GIDEON har inte fått tillräckligt med speltid för att jag ska bli alltför exalterad.
  • Botlinjen är oroande eftersom de antingen gör misstag i 2v2 eller spelar ganska konservativt, så inga stora förhoppningar.
  • Slutligen, YSKM (Du borde känna mig, så sick namn) har kommit från PCS efter att ha varit en GIGACHAD förhandsval Fiora/Camille spelare även innan vi gick in i denna meta. Han skulle välja dessa champs blint och konstant allt-in, vilket gjorde honom till en av de roligaste spelarna i regionen förra året. Jag ser en fantastisk möjlighet för detta lag att spela mot toppsidan och bygga på självförtroendet som jag hoppas YSKM tar med sig in i LPL; han är perfekt för denna region. Vi kallade honom TheShy Junior eftersom han började i IG Young i LDL och har konstant återhämtat den fantastiska livsstilen.

#15 - Team WE

Topp: BiuBiu / Demon
Skog: Heng
Mid: Shanks
ADC: Hope
Support: Iwandy

• Trots denna uppställning har laget via deras botlane fått en stor förbättring, men jag tror att den nuvarande meta kommer att påverka laget då BiuBiu var ganska medioker förra året och Shanks fortfarande inte är där han kan vara. De har tagit upp Heng från Young Miracles i LDL (efter 2 år i laget) och Beishang finns inte kvar. Det kommer bli svårt att hitta styrka i solo lanes jämfört med andra lag ovanför dem på listan.
  • Det starka med botlinjen, från VM-semifinalen, och den berömda, ständigt bänksatta supporten från LNG kan vara en verklig styrka. Jag hoppas bara att resten av kartan inte brinner upp innan Hope & Iwandy får spela.

#14 - Ultra Prime

Topp: Hery / Zs
Skog: Ning
Mid: Qing
ADC: Doggo
Support: Baolan

• Jag tycker detta är det mest slumpmässiga laget jag sett i LPL på länge; Vi har bokstavligen 2 världs mästare som återvänder tillsammans efter en mycket lång paus. Dessutom har en av de bättre midlanerna från FPX Blaze i LDL kommit in, som dessutom rimmar med junglern. Vad är detta lag?
  • Jag är osäker på hur detta lag kommer att spela, men jag kan bara föreställa mig att fokus kommer att ligga på mid & skog, trots att stora namn finns i botten också. Qing’s championspool passar ganska bra med den nuvarande meta, och Ning har alltid varit en flashig spelare, oavsett rätt eller fel. Qing var med i LDL Champion team förra spliten och är en av de bästa framväxande midlanerna i regionen.
  • Anledningen till att jag sätter dem utanför slutspel för vårsäsongen är min tvivel på Baolan & Nings nivå, samt att jag är osäker på hur Doggo kommer att prestera övergången till UP. Topp är inte mycket kraftfullare för mig heller, så det är en vänta-och-se-laguppställning med mycket spännande potential till sommaren.

#13 - Anyone’s Legend

Topp: Zdz
Skog: Xiaohao
Mid: Pinz
ADC: Betty
Support: SwordArt

• Betty & SwordArt är reunited, YAY! Så spännande som detta är, är jag också ledsen att QiuQiu är borta efter en mycket stark sommar. Detta lag var så nära att kvalificera sig till slutspelet & var några av de mest spännande lagfighterna hela året. Betty & QiuQiu blev en mycket farlig duo i 2v2, vilket gav hopp till AL fans att de skulle kunna göra sin första slutspelsrunda. På grund av ett tufft schema föll laget ut, vilket är tråkigt, men jag är hoppfull att den nya rosters kommer att behålla den vilda andan.
  • Ja, SwordArt är fortfarande en support med hög potential och en stor röst, men dynamiken i detta lag har förändrats mycket med Forge som också har lämnat mid. Trots detta är jag fortfarande optimistisk om att detta lag kan nå slutspel, även om det nog kommer att ta ett år att arbeta in Riddarn i laget.
  • En lag med stor potential men med många frågor, hoppas jag att de lyckas behålla den aggressiva karaktären som var i AL.

#12 - OMG

Topp: Shanji / Munian
Skog: Aki
Mid: Creme
ADC: Able
Support: ppgod / Jerry

• Detta lag har inte ändrats mycket förutom tillägget av ppgod och Munian (plus att Cold lämnat efter 8 år i OMG). Dock känner jag att de lag ovanför dem har gjort bättre värvningar och/eller utvecklat sig tillräckligt mycket i sommar för att känna större tro på deras framgång.
  • Castrarnas har nämnt problem som att Creme saknar championpool och är beroende av meta, det är något jag håller med om.
  • Jag tror att detta lag kan vara lite oberäkneligt, Able kan ha otroliga prestationer och sedan snabbt tappa fokus, Creme kan 1v5 på Akali men spela sämre med samma champ, och Aki kan visa några av de värsta spelen någonsin. Man vet aldrig med OMG.
  • Shanji & ppgod är mina största höjdpunkter, med sommarens insatser som höjdpunkter för deras lag. De är hur detta lag når slutspel, enligt mig (men jag är ganska tveksam till att de kommer att göra det).

#11 - Rare Atom

Topp: Cube
Skog: Leyan
Mid: Strive
ADC: Assum
Support: bkr / Southwind

• Detta är en “lyssna på mig”-situation där RA är över OMG och nära slutspelet för vårsäsongen. Först skulle jag ha placerat detta lag i botten 4 men något som Aux påminde mig om förändrade mitt beslut. Han fick mig att minnas det bärande spelet som Assum gjorde förra splitten i LDL, och hur han ibland faktiskt 1v5:ade. Med hur iBoy spelade förra året är jag glad att vi har ett uppgradering i botlinjen som inte bränner hela RA innan de får chansen att fightas.
  • Toppsidan är fortfarande stark och jag tror ärligt att Leyan och Cube kan användas i meta som den är nu + deras höga kapaciteter som de har visat förut.
  • Detta är ett riskabelt val eftersom Support/Mid är mina största orosmoment i detta lag och jag tycker att de är några av de svagaste i sina roller, låt oss hoppas att de flyger rakt!

#10 - ThunderTalk Gaming

Topp: Hoya
Skog: Beichuan
Mid: ucal
ADC: Huanfeng
Support: Xinliu / Yaoyao

• Detta är det högsta jag någonsin har placerat TT, någonsin. I sommar var de faktiskt så nära att gå till slutspelet tack vare den byggda konsistensen som kom ur ucal & Beichuan. Jag tycker att det var talande att ucal äntligen hittade sin form och att Hoya visade oss några coola stunder. Med denna tilltro från sommaren lägger man till Huanfeng som trots att han varit tyst ett tag, ändå är en top-tier ADC i rätt meta. JHINS META BABY!
  • Anledningen till att jag har förtroende för att TT kan gå till slutspelet är den jämna konsistensen som de visat samt att laget är relativt oförändrat. Jag älskar när lag bygger vidare på det befintliga fundamentet och stärker sin kärna där den var svag; botlinjen var definitivt rätt väg att gå under offseasonen. Allt vi behöver nu är Suning Huanfeng och sommarens ucal, så tror jag att vi har TT:s första slutspeletsplats någonsin.

#9 - FPX

Topp: Xiaolaohu / Fearness
Skog: H4cker / haoye
Mid: Care
ADC: Lwx / Xingye
Support: Lele

• Ju mer jag tittar på det nya FPX, desto mer blir jag faktiskt ganska exalterad för potentialen i detta lag. De har tagit upp 3 av 2022 sommar LDL-mästare från FPX Blaze: i H4cker, Xingye och Lele. Nu har man några av de bästa framväxande spelarna kvar i samma lag, så jag förväntar mig en fin kemi kvar.
  • Jag hoppas personligen att de fortsätter använda haoye i junglen då H4cker hade ett tufft år, jag tycker haoye är mycket bättre just nu.
  • Sammanfattningsvis har ni ett lag i mitten av skalan i varje roll men med potentialen i Lwx, som under tidigare tider var kärnscoringen för FPX. Jag hoppas att Lele nu fyller de platser som Han lämnade och att teamets bot-sida fortsätter att utvecklas likt det gjorde när Clid var med.

#8 - NIP

Topp: Rich / Invincible
Skog: XLB
Mid: Dream
ADC: Photic
Support: Zhuo

• V5 har äntligen blivit NIP!!! Holy moly äntligen!
  • Under offseason tappade de dock de spelare som hade gjort dem ikoniska och nästan tog dem till världarna. Jag menar främst Rookie & ppgod men även Karsa.
  • Utan den starka stabiliteten i midlane är jag orolig för styrkan i solo lanes totalt, eftersom Rich hade en tuff sommar. Dream som ersatte Rookie i början av sommaren var en stor överraskning med stora vinster mot några av de bästa, men han är fortfarande inte på Rookie-nivå än. Men NIP hålls i slutspelet tack vare potentialen hos dessa spelare men också för att de hade ett bra samspel från början.
  • Att förlora ppgod var också en del av att botlinjen kunde hantera några av de bästa eftersom det ofta blev 2v2-kill och otroliga spel på deras Senna & Tahm, de få ögonblicken som förde NIP till en plats i topp-3 i ligan. Nu har Sketch en support som inte spelat sedan 2022 vår, Zhuo.
  • Sammanfattningsvis är detta ett mycket svagare NIP som saknar sin stora ledare i mitten. Det kommer bli intressant att se om NIP kan korrigera kursen efter de stora förändringarna under offseason. Det är fortfarande ett bra lag, men inte lika starkt som förut.

#7 - LNG

Topp: Zika
Skog: Tarzan
Mid: Scout
ADC: LP
Support: Hang

• Detta lag är otroligt svårplacerade på grund av några galna framstående spelare och några frågor som hänger kvar. Zika är den största, som kom från IG med ett av de största köpberättelserna på offseason. Jag tyckte inte att den här killen var så fantastisk, men tydligen gör LNG det, så vem är jag att säga något?
  • Tarzan och Scout spelar tillsammans, vilket jag är väldigt exalterad på under denna split. Scout är mycket stabil och jag tror att Tarzan har en mycket bra lane att spela genom. Dessutom har Hang anslutit sig till laget och har varit en väldigt rolig spelare att se i tidigare turneringar. Det borde bli en vacker trio som ledde LNG till vinster i vår.
  • Min enda oro är värdet på deras AD, eftersom LP gjorde ett kort framträdande förra året och inte riktigt har fått visa sig i huvudligan än. Hangs riktning kommer att vara bra för honom, men utöver det vet jag inte vad jag ska förvänta mig.

#6 - EDG

Topp: Ale
Skog: JieJie
Mid: Fofo / Fisher
ADC: Leave
Support: Meiko

• Att förlora Flandre och ersätta honom med Ale är en sidogradering, så det påverkar inte att EDG är utanför topp 4 enligt mig, det är Scout & Viper som gör att de saknas i topp 4.
  • Scout var en mycket stabil spelare och pålitlig särskilt i tidiga laner och skirmishes, speciellt mot slutet av säsongen och slutspelet. Fofo har varit underwhelming på sistone och hade en dålig förståelse för meta i vår, mycket tydligt. Han är en bra laner (har varit i topp i ligan förut), men jag tror han kommer bli utklassad av de bättre midlanerna i ligan.
  • Viper var deras sena spelvinstvillkor och en generisk teamfighter. Att han försvinner innebär att Leave måste kvarstå (kek). Han kommer från EDG’s ungdomslag som nådde LDL-finalerna och borde egentligen ha vunnit hela titeln. Han är en aggressiv teamfighter och känns fortfarande som Viper på sitt bästa, så jag hoppas att han växer till en av de bästa.
  • Det är naturligt att, efter att ha förlorat två elites i ligan, se laget som inte har Potential att delta i MSI/världar, med vad man ser av det andra på listan.

#5 - RNG

Topp: Breathe
Skog: Wei
Mid: Angel / Tangyuan
ADC: Gala
Support: Bunny / Ming (FORTFARANDE FÖRHANDLÄGGNING)

• En mycket viktig notering med RNG: Ming förhandlar fortfarande sitt kontrakt med laget och är inte med i laget för första matchen. Han ryktas vara tillbaka efter lunar new year, men vem kan säga?
  • Med Ming på osäker mark, och Xiaohu borta, kan jag lätt placera detta lag utanför topp 4, de har förlorat starka röster och hela dynamiken var baserad kring spelaren som definitivt inte kommer tillbaka: Xiaohu.
  • Xiaohu var RNG, deras spel i början till mitten var baserat på hans närvaro i dimma av krig och hans förmåga att påverka sidelanes med Wei. Detta stämmer inte riktigt med den nuvarande meta, vilket skadar deras strategi. Jag förväntar mig att RNG kan behålla en stark position inom LPL men kanske inte har den kristallklara spelplanen som Xiaohu bidrog med. Jag förutspår att de faller till topp 4 eftersom de måste utvecklas med Angel/Tangyuan & en sen ankomst av Ming.

#4 - BLG

Topp: Bin
Skog: Xun / Can
Mid: Yagao
ADC: Elk
Support: On / Jwei

• Anledningen till att detta lag är ovan RNG är inte bara för att de vann Demacia Cup samt nådde final i Weibo Cup, utan för att dynamiken fungerar så bra och lagets delar är logiska. Tänk på det: Bin kräver en lyhörd junglare med en flexibel midlaner. Xun är en carryjunglare som spelade tillsammans med TheShy vid ett tillfälle och förstår instabila topplanes. Han är också en brutal junglare som försöker utnyttja fördelar i varje läge. Sedan har vi Yagao, som hade ett av sina bästa år i sommar, och är utmärkt på att roama och använda semi-globaler som TF, Galio osv. Det är en perfekt matchning för att kontrollera toppsidan.
  • Glöm inte att Bin hade bäst prestation av alla i BLG förra splitten, så att ha en så stark startspelare lyft är en framgångsformel.
  • Det enda som oroar är Elk vid vissa tillfällen i Weibo Cup, där han slumpmässigt tar minionagro i lanen eller överspelar trades, vilket är roligt men också oroande för hur han står sig mot andra toppspelare.
  • ON har förbättrats mycket, och jag är säker på att många av er har en dålig smak i munnen från hans debut hos Suning för några år sedan. Han är mycket bättre nu, och hans senaste spel visar att teamet börjar komma samman.

#3 - Weibo Gaming

Topp: TheShy
Skog: Karsa / KennyChan
Mid: Xiaohu
ADC: Light
Support: Crisp

• Denna roster är verkligen full av stjärnor. Ta bara en titt på laguppställningen. Några av de nyckelspelare som kommit från andra lag gör ett gigastarkt lag. Crisp, som är en känd röst från BLG, presterar nästan lika bra som Bin förra splitten, sedan har du Xiaohu som var RNG, och TheShy, som är den faktiska raid bossen för top lane.
  • Den största grejen är hur allt fungerar ihop, likt BLG har den en mycket stark identitet och spelmönster som jag faktiskt tycker är bäst i ligan baserat på riktning: TheShy är en känd lane-kung, Karsa har kallats en hund till sina laners många gånger, och Xiaohu spelar sina sidelanes så bra i början att det skapar en enorm möjlighet för att lyfta TheShy. Det finns ingen tvekan om att de kommer att förbereda denna top lane för framgång och ge WBG en tydlig vinnare.
  • Det som folk som såg WBG Cup säger är att hur detta lag är en samling galningar som vänder på myntet, och även om jag delvis håller med, måste man komma ihåg att i LPL är många av de bästa lagen samma men har riggat myntet till deras fördel. Detta lag kommer att fortsätta att pressa och borde faktiskt sikta på MSI/världar detta år om allt faller på plats (det måste det!).
  • Btw: MSI-mästare i Karsa & Xiaohu återförenas - jag tror faktiskt det kan vara deras år, och att Karsa kommer att spela som ett gudagott. Han var trött i V5-uppställningen efter vissa saker jag hörde bakom kulisserna, så detta låter som en ny början med hans legendariska mid.

#2 - Top Esports

Top: Wayward / Qingtian
Skog: Tian
Mid: Rookie
ADC: Jackeylove
Support: Mark

• Jag är säker på att folk kan byta plats på TES och JDG, men jag tror att skillnaden i toppsidan och supporten avgjorde dem till plats 2. Hur bra är detta lag egentligen? Låt oss vara ärliga. Rookie är otäck som något, och vi har behållit laget som nådde Worlds förra året. Ja, det var ett besvikelse, men vi vet att de primärt dominerar i ligan.
  • Jag är ännu mer exalterad över detta lag eftersom Rookie är en av de bästa laners i världen och han är alltid ganska pålitlig. Tillsammans med sin gamla IG-bror Jackeylove tror jag att detta lag kommer att vara mer lanefokuserat än någonsin, och det kan bli en liten kopia av IG 2018. Jag kan knappt vänta med att se dem hemsöka resten av ligan >:D

#1 - JDG

Top: 369
Skog: Kanavi
Mid: Knight / Lzq
ADC: Ruler
Support: Missing

• Jag kan inte tro att JDG fick Ruler från Gen.G under offseason. Det är helt otroligt vad de har tillfört laguppställningen.
  • JDG har också bytt Yagao mot Knight, och medan Yagao hade ett otroligt sista split, är det rätt att nämna den inhemska konsekvensen av en spelare som Knight. Han är en total uppgradering hur man än ser på det.
  • Har detta lag en topp 2 i varje roll? Ja: 369 är förmodligen den bästa tilltopparen i ligan, Kanavi en av de bästa junglarna, Knight en av de bästa i mitten, Ruler en världsmästare, och Missing har presterat väldigt bra senaste året. Det är en kombination av superstjärnor.
  • Detta lag är otroligt starkt, bör redan sikta på MSI & Worlds, så mycket som dessa spelare förtjänar.

-------------------------------------------------------------------------------

Det här är verkligen ett split av återföreningar, med hela IG 2018 tillbaka i LPL! Hur galet är det att så många spelare har återförenats och skapat egna konstiga lag? Det finns spännande historier inför 2023 och jag hoppas att ni njuter av resan!

Glöm inte att lämna feedback om hur jag skötte mig nedan, samt vad ni skulle ändra i era rankningar >:D

Det kommer finnas några nya ansikten i LPLs engelska sändning, så jag hoppas att de färgstarka tillskotten ger er en fin introduktion till serie-elit. Om någon har feedback eller vill ta kontakt, hör gärna av er på min Twitter HystericsCasts - vill göra sändningen så rolig och underhållande som möjligt!

LPL börjar lördag den 14:e kl 15:00 Kina-tid | 07:00 UK-tid | 23:00 på torsdag i LA. Vi ses då för en fantastisk säsong!