Hur vet en app din plats när du använder en VPN?

• GPS är avstängd
  • VPN är inställt på alltid på och att koppla ifrån om det är avstängt
  • Inget SIM-kort. Använder WiFi

Det här är inte en utvecklarfråga. WiFi MAC-adress och transmitterantennens ID är kända platser, det är ganska enkelt att slå upp dessa. Även utan SIM vet telefonen fortfarande vilka nätverk som är i närheten. Du kan ringa 112 eller andra nödnummer utan ett.

Din telefon/google känner till placeringen av WiFi-routrar baserat på enheter som går förbi med platsservice aktiverat. Om du har WiFi på, söker din telefon upp den här databasen för de routrar den kan se och får sin plats.

En annan sak, en VPN förhindrar att servrar vet var du är men inte telefonen i sig.

Google-bilar som åker runt och tar bilder registrerar också namnen på alla WiFi-nät runt omkring, deras signalstyrka medan bilen rör sig, och lägger den datan i en databas.

När din telefon ser, säg, 10 WiFi-zoner, även om den aldrig har sett vilken du var ansluten till tidigare, kan den se 4-5 den känner till, korsreferera detta och vet nästan exakt var du är. Den använder inte WiFi-nätverkets namn, utan deras MAC-adresser, så du kan se en router från din telefon som de en gång såg någon gång tidigare, och de vet i princip din plats.

Det är ganska noggrant eftersom den relativa styrkan av WiFi-signaler kan användas för triangulering.

Som andra har nämnt, även med ett SIM-kort borttaget, kan du fortfarande ringa 112. Ett SIM-kort är inte en magisk antenn, det är bara en identifierare som kan inaktiveras om du inte betalar dina räkningar.

Om din telefon har ett batteri, kan de spåra dig.

Vilken app, har du plats på, vilka behörigheter har appen, fick den din plats tidigare och kanske har den bara sparat den förra platsen?

Bättre att använda mobilanslutning istället för WiFi.

WiFi MAC-adress

1. Vilken fråga avslöjar det?

2. Hur kan plats bestämmas via en MAC-adress?

Även utan SIM vet telefonen fortfarande vilka nätverk som är i närheten

Och när man är i flygplansläge?

Frågan är hur du kan förhindra det.

Nej, ingenting, inget alls (förutom att ta bort batteriet naturligtvis)?

Inte MAC-adressen på din telefon, utan MAC-adressen på WiFi-routrarna runt dig. Kolla WiFi-scanning under Platsinställningar under Inställningar.

Det går inte.

Redigering: ta ut batteriet. Det är det enda sättet.

Jag tror att du kanske missförstår vad appen gör? Får den faktiskt din plats eller blockerar den dig för att du inte är på en viss plats eller något liknande? T.ex. Netflix vill försöka upptäcka om du använder en VPN eller liknande, den känner inte till din plats bara att du använder en VPN.

Verkligen?!? Absolut inget jag kan göra (förutom att ta ut batteriet naturligtvis)??

blockerar dig för att du inte är på en viss plats

Jag tror detta.

Jag använder open VPN för att koppla till min personliga IP i en annan plats. Så det kan inte veta att jag använder VPN, eller?

Nej, inte på en fysisk telefon.

Ingenting mer än du kan förhindra att en fysisk telefon kan ringa 112.

Redigering: några formuleringar.