Så om du tittar på följande video https://youtu.be/lUzSsX4T4WQ?t=1284 Network Chuck visar hur du kan styra din pfsense genom en VPN. Jag tycker detta är mycket tilltalande eftersom det innebär att någon idiot inte kan logga in på mitt gästnätverk och lista ut min IP för ett utifrånattacker. Bland annat. En sak som det fick mig att fundera var dock, “hur kan jag fortfarande titta på Netflix och Hulu?” Jag har ett svar till dig.
Du måste skapa ett andra alias, i mitt fall kallat “streaming_tjänster.” Sedan skapar jag en till brandväggsregel som dirigerar trafik för detta alias genom mitt standards WAN-gränssnitt. Sedan kommer den svåra delen. Du måste lägga till alla domäner som dessa tjänster använder för att leverera innehåll. Om du inspekterar en webbsida med F12-verktyget, under säkerhet-fliken hittar du alla servrar som sidan använder för att kontakta. Med streamingtjänster visar det också servern som innehållet levereras från. Detta gör det möjligt för mig att se vilka domäner jag behöver vitlista.
Genom att göra detta för varje webbplats och tjänst du använder som blockerar VPN, bör du kunna lista ut vad du ska vitklista.