Hur man sätter upp VPN på Xbox 360 & Xbox One

Det finns många fördelar med att dirigera din xbox IP genom en VPN-anslutning. Det kan handla om att använda exklusivt amerikanskt innehåll, att dölja din IP från DDoS-attackers eller till och med att dölja din plats för Doxers. Denna tutorial visar en workaround som låter dig komma runt/undvika dessa problem. Låt oss börja.

Förutsättningar:

• WiFi-anslutning
  • Laptop med LAN-port
  • VPN (Virtuellt Privat Nätverk)
  • Ethernet-kabel

VPN:

Hur man sätter upp VPN på Xbox

Använder Routerns grundanslutning för att ställa in VPN på Xbox

Ett av metoderna för att sätta upp VPN för Xbox One är att tunnla din tjänst via routern och sedan ansluta din spelkonsol och andra enheter till routern. Observera att inställningarna kan variera beroende på vilken router du använder och instruktionerna från VPN-leverantören.

Följ dessa steg för att konfigurera en VPN-tjänst på din router:

• Du behöver en Ethernet-kabel och kopplar din modem till WAN-porten i routern.
  • Öppna din routers Kontrollpanel – tillgänglig från ditt systems kontrollpanel.
  • Gå till ‘Grundläggande Inställningar’ / ‘Nätverk’ / ‘Grund’ i din routers kontrollpanel (där du kan konfigurera WAN eller Internet-inställningar).
  • Ange de inställningar som tillhandahålls av din VPN-leverantör (användarnamn, lösenord, gateway, subnet-maska, osv.).
  • Välj rätt protokoll och ändra ‘Anslutningstyp’ baserat på din router och VPN-leverantörs instruktioner (oftast till PPTP, men kan variera).
  • Välj lämpliga DHCP-inställningar beroende på kraven från din VPN-leverantör.
  • Klicka på ‘Tillämna Inställningar’ / ‘Spara’ / ‘Anslut’ och du är klar.

Nu kan du ansluta din Xbox till routern via Wi-Fi eller Ethernet-kabel och njuta av att använda VPN på din Xbox 360 eller Xbox One.

Använd din dator för att ställa in VPN på Xbox

Du kan även konfigurera en VPN-tjänst på din Xbox genom att dela VPN-anslutningen från din dator till spelkonsolen.

Först, konfigurera en VPN-anslutning på din dator:

• Gå till ‘Nätverk och Delningscenter’ från ditt systems kontrollpanel.
  • Klicka på ‘Ställ in en Ny Anslutning eller Nätverk’ och en guide visas.
  • Välj ‘Anslut till en Arbetsplats’ och klicka ‘Nästa’.
  • Guiderna frågar ‘hur vill du ansluta?’ - välj ‘Använd min internetanslutning (VPN)’.
  • Skriv in de Internetadresser och destinationsnamn som tillhandahålls av din VPN-leverantör. Klicka ‘Nästa’.
  • Ange ditt användarnamn och lösenord för din VPN-tjänst och klicka ‘Anslut’.

Om du redan har en VPN konfigurerad på din dator, använd följande steg för att ansluta den till din Xbox:

• Anslut din Xbox med din dator med en Ethernet-kabel eller Wi-Fi.
  • Gå till ‘Nätverk och Delningscenter’ från ditt systems kontrollpanel.
  • Klicka på ‘Ändra Anslutningsinställningar’ i vänstra sidofältet.
  • Högerklicka på din VPN-anslutning och välj ‘Egenskaper’.
  • Gå till fliken ‘Delning’ och markera ‘Tillåt att andra nätverksanvändare kan ansluta via denna dators internetanslutning’.
  • Klicka på dropdown-menyn under ‘Hemmanätverksanslutning’ och välj ‘Lokalt nätverk’. Klicka ‘OK’.

Det är coolt, men under mina ~14 år av onlinespel på konsol (med en Xbox) har jag aldrig hört talas om eller upplevt att någon blivit DDOS:ad.

Det är från XBConnect, Gamespy, XLink, XBL Beta och XBL.

det fungerar inte för mig

Ville bara informera alla som bor utanför USA att Xbox One är en fantastisk mediaplayer. Om du vill komma åt Netflix och andra streamingtjänster på din Xbox One kan du använda expressvpn som jag gör för att komma förbi geo-blockeringen.

Jag vet att det här är ett par månader gammalt, men jag har en snabb fråga.

Jag försöker konfigurera ett VPN för att använda i mitt studentboende eftersom XBL och Steam inte är tillgängliga. Men för att ansluta till Internet måste du ansluta till universitetets eget VPN. Kan jag fortfarande skapa ett VPN att använda?

Inte riktigt. I vissa fall förbättrades latensen annars förblev den densamma. Vissa VPN-leverantörer är byggda för att förbättra latensen när man spelar online.

Jag testade faktiskt detta. Jag använde PureVPN (recension här) (en av få VPN:er med stöd för P2P-anslutningar) och prestandan var okej i spel som Dark Souls 2, men var inte alls lika bra med snabba spel som COD.

Jag tror att det verkligen beror på vem som hostar spelet (och om du är på en dedikerad server eller inte) samt VPN-serverns plats du är ansluten till.

Det verkar som att du är fast där, kompis. Det är högst osannolikt att du kan arbeta med två VPN:er samtidigt.

Ja, det har också motsatt effekt, där andra spelare drabbas av lagg och fördröjning. En australisk snubbe pratade oavbrutet om sin VPN-anslutning i en dungeon i Neverwinter Nights. Alla röstade för att kasta ut honom och vi gick från det hemska snigel-lagget till vanligt speltempo. Vet inte om det var han, hans anslutning, eller hans misstag, men något med hans setup förstörde våra anslutningar.

Jag lyckades få det att fungera. Jag använde PIA och nätverksdelning. Problemet jag hade var DNS-inställningarna på Xbox, så jag ändrade dem till 8.8.8.8 och 8.8.4.4, vilket fungerade.