Hur man riktar trafik från qBittorrent LXC till NordVPN samtidigt som man kan komma åt webbgränssnittet

Jag har nyligen fått Plex, Radarr, Sonarr igång i min TrueNAS VM men bestämde mig för att jag ville ha qBittorrent som körs i sin egen LXC. När jag hade satt upp det och fått SMB-delningarna anslutna installerade jag NordVPN eftersom det är klienten jag betalar för. Jag fick så småningom VPN att fungera på LXC för qBittorrent, men en liten felsägning från min sida. Det verkar som att när VPN är ansluten kan jag inte ansluta till qBittorrent Web UI.
Detta är självklart för att ALL trafik går genom VPN och inte längre dirigeras till mitt lokala nätverk.

Finns det något sätt jag kan fixa detta? Som att behålla qBittorrent anslutet till NordVPN hela tiden men ändå kunna komma åt webUI:n från mitt lokala nätverk?

Jag har sett några lösningar som att köra allt i docker-containrar och routa trafiken på det sättet, men just nu vill jag helst undvika det om det inte är absolut nödvändigt.

Tack på förhand.

Så här gör jag:

• Separat [minimal] VM/container för VPN-klienten
  • Anslut ovan nämnda värd som gateway för P2P-trafik
  • Riktar all trafik från P2P-värden till destinationer utanför det lokala nätverket via den gatewayen
  • Separat NIC (på annat VLAN) för lokal [webadmin/ssh] åtkomst

Redigering: såg precis din “Jag vill ha det enkelt” del. Ingen kan-do.

testa:

nordvpn set lan-discovery enable

Jag slutade med PfSense för min router. Det låter mig definiera specifika gateways för specifika enheter, och som ett resultat kan mitt Linux ISO-nedladdningssystem bara nå internet via min VPN.

wow detta fungerade, jag skrev in det i konsolen innan jag anslöt nordvpn till en server och det fungerade, jag kan nu se webUI för min qBittorrent medan LXC är ansluten till VPN! Skål!!!

Bara för vidare dokumentation, när jag loggade in på webUI för qbittorrent var jag tvungen att ställa in nätverksgränssnittet till nordlynx istället för eth0.

Jag behövde inte göra några ändringar, men jag kör det i en VM. Jag började med det i en LXC, men jag lärde mig när jag försökte ställa in alla ‘ARR’-program att det var enklare att ha alla inblandade bakom en VPN.

Hej, jag är total nybörjare på Proxmox och Linux. Jag försöker ställa in det du gör med qbittorrent, och jag kämpar verkligen.

Jag fick qBit att köras i en LXC. Har inte kunnat (och är mycket förvirrad av att försöka) få NordVPN att köra i samma LXC.

Jag skulle älska att se en steg-för-steg-guide om hur du gjorde det, eller till och med tips för nybörjare. Tack.

Jag använde den här guiden eftersom du bara har tillgång till terminalen.

Hur man loggar in på NordVPN på Linux-enheter utan GUI – Live Chat, VPN-inställning, felsökning | NordVPN Support