Så jag tillbringade tyvärr två dagar med att försöka få detta att fungera. Jag var envis och ville använda Kali’s inbyggda GUI för VPN:er. Jag gillade att jag bara kunde markera en ruta eller ställa in den på att automatiskt ansluta till VPN vid start. Jag tänkte att detta kanske kan hjälpa er eftersom jag inte hittade något specifikt online om detta. Jag fick också en äldre bärbar dator som jag ville använda som min Kali-maskin, så det är där du kommer att se att routingen behövde göras eftersom jag inte körde den på en VM.
Se till att du redan har laddat ner din openvpn-konfigurationsfil från Tryhackme på din åtkomstsida.
För att börja går vi till övre högra hörnet där du ser Ethernet-inställningen. Här klickar du på din internetikon (wifi eller Ethernet-symbol) och går sedan till VPN-anslutningar → Konfigurera VPN…->*Plus-tecknet nere till vänster, om det inte öppnar, välj anslutningstyp automatiskt*->Bläddra ner och välj Importera en sparad VPN-konfiguration.
Nästa steg är att importera filen och följa det föregående steget tills du ser din VPN-anslutning och kan klicka på den och på inställningsikonen nere till höger för att redigera den. När du är här går du vidare och klickar på avancerat..
När du är på din VPN:s avancerade egenskaper, justera inställningarna för att spegla mina. Det kommer finnas många inställningar som är avmarkerade (detta ställer in det i ett standard/automatiskt läge)
RUTNINGSTABELL FÖR ALLA TRY HACKME-MASKINER (eller så tror jag)
Detta var nödvändigt att göras på min maskin som bara är Kali och inte körs i en VM. Problemet är att när du försöker komma åt Tryhackme-sidan och har VPN aktiverat på samma enhet, kan du längre inte skicka flaggor. Detta är okej om du använder en VM och kan använda värden för att köra webbläsaren, men för fristående Kali-maskiner fungerar det inte. Här är den routningstabell jag hittade framgång med.
Jag är säker på att detta inte är ett vackert skrivet inlägg på något sätt, men jag hoppas att det hjälper någon. Jag vet att jag ägnade två dagar åt att undersöka hur jag kunde göra detta möjligt A. via GUI B. för att kunna nå andra sidor.
Jag är också säker på att detta inte är det avsedda sättet att göra detta, men ibland är det roligt att prova något nytt och annorlunda.