Hur man får en telefonhotspot att se ut som ett hemnätverk?

Hej allihop,

Jag har ett distansjobb som (onödigt nog) begränsar mig till att arbeta i mitt eget land och ett hemnätverk. Men min dröm är att resa till olika länder med detta jobb för att finansiera det.

Jag undrade om det finns ett sätt att maskera en hotspot (eller utländskt WiFi) för att se ut som ett hemnätverk som kommer från mitt hemland. Räcker det att använda en VPN på min telefon (med en statisk IP?) eller behöver jag något mer avancerat?

Jag är medveten om riskerna och detta är inte planen att starta förrän till sommaren ändå.

Tack för all wifi-vetenskap :blush: hälsningar!

Du måste prova det på den aktuella telefonen om du vill använda telefonen som hotspot och köra VPN. Vissa telefoner kommer inte att använda VPN även om det är aktiverat för en hotspot.

Jag ser inte varför du skulle behöva en fast IP. Inte allt hemifrån Internet har en fast IP.

En VPN bör räcka. Din arbetsgivare kan se att trafiken kommer från en VPN-leverantör. En mer avancerad setup är att köra din egen VPN-server eller använda en molnleverantör och köra din egen VPN.

Edit: Om din arbetsgivare använder VPN för distansarbete kan du också få problem om du behöver köra flera VPN:er på samma enhet. Du kan lösa detta genom att, till exempel, köra VPN-klienten på din router.

„Att se ut som ett hemnätverk” är inte riktigt något man kan göra. Den andra änden kan veta om IP-adressen tillhör en viss tjänsteleverantör, men det är ungefär det.

Ja, du vill inte ansluta till arbetsgivarens VPN via en annan VPN, det skulle inte bara vara helt meningslöst, utan också benägna att flera anslutningsproblem och avsevärt minskad prestanda.