Hur man använder europeiskt undernät med VPN-tunnel i USA

Först och främst vill jag förklara att jag är i början av min nätverksresa i allmänhet och i GCP i synnerhet. Därför ber jag om ursäkt om frågan inte är helt tydlig.

Jag står inför en utmaning att styra trafik från ett undernät i Europa genom en VPN-tunnel baserad i USA.

Här är detaljerna:

• Undernätsdetaljer: beläget i europe-west1, innehåller 2 instanser
  • VPN-tunnel: upprättad i USA, med Cloud VPN-gateway i us-west
  • Problem: Kan inte lägga till europe-west1 undernätet till tunneln på grund av regionella skillnader

Nuvarande begränsningar:

• Kan inte ändra den andra sidan av tunneln
  • Kan inte flytta Gateway till europe-west1 eftersom det skulle förlora IP-adressen på andra sidan av tunneln
  • Kan inte välja ett annat intervall av lokala IP-adresser för tunneln
  • Kan inte flytta instanser från europe-west1 till en annan region

Försök till lösningar:

• Verifierade rutt-tabeller
  • Försökte skapa en Cloud NAT mellan de två undernäten, men detta fungerar inte eftersom båda undernäten måste vara i samma region
  • Försökte VPC-peering, vilket gav samma resultat

Huvudfråga: Finns det en metod för att styra trafik från instanser i en region (europe-west1) genom en VPN-tunnel som är konfigurerad i en annan region (us-west)?

Det enda jag kan tänka mig är att skapa en annan instans i ett undernät i USA som fungerar som en proxy mellan instanser i Europa och tunneln, men det verkar vara en mycket ineffektiv lösning och jag vill veta om det finns någon alternativ lösning jag missar.

VPC i Google är global, vilket betyder att du kan nå resurser i samma VPC oavsett region. Så är anpassade rutter (baserade på compute API). Men Cloud VPN använder dynamiska rutter och dessa kan propageras globalt eller regionalt beroende på inställningarna.

Din lösning är att ändra den dynamiska ruttläget i VPC-inställningarna från regional till global.