Hur man använder europeiskt subnet med VPN-tunnel baserad i USA

Först och främst vill jag förklara att jag tar mina första steg inom nätverk i allmänhet och i GCP i synnerhet. Därför ber jag om ursäkt om frågan inte är begriplig.

Jag står inför en utmaning med att dirigera trafik från ett subnet i Europa genom en VPN-tunnel baserad i USA.

Här är detaljerna:

• Subnet info: placerat i europe-west1, med 2 instanser
  • VPN-tunnel: Upprättad i USA, med Cloud VPN-gateway i us-west
  • Problem: Kan inte lägga till europe-west1 subnet i tunneln p.g.a. regionala skillnader

Nuvarande begränsningar:

• Kan inte ändra den andra sidan av tunneln
  • Kan inte flytta Gateway till europe-west1 då det skulle leda till att förlora IP-adressen som är konfigurerad på den andra sidan av tunneln
  • Kan inte välja ett annat intervall av lokala IP-adresser för tunneln.
  • Kan inte flytta instanser från europe-west1 till en annan region

Försökta lösningar:

• Verifierade routingtabeller
  • Försökte skapa en Cloud NAT mellan de två subnet, men detta fungerar inte eftersom båda subnet måste vara i samma region
  • Försökte VPC-peering, vilket gav samma resultat

Huvudfråga: Finns det en metod för att dirigera trafik från instanser i en region (europe-west1) genom en VPN-tunnel som är konfigurerad i en annan region (us-west)?

Det enda jag kommer på är att skapa en annan instans i ett subnet i USA som fungerar som en proxy mellan instanserna i Europa och tunneln, men det verkar vara en mycket ineffektiv lösning och jag vill veta om det finns ett alternativ som jag inte tänkt på.

VPC i Google är globalt, vilket betyder att du kan nå resurser i samma VPC oavsett region. Så är det för anpassade rutter (basserat på compute API). Men Cloud VPN använder dynamiska rutter och dessa kan spridas globalt eller regionalt beroende på inställningarna.

Din lösning är att ändra det dynamiska routingläget i VPC-inställningarna från regional till global.

För att lägga till detta kan du skapa ett anslutningsprov från vpn till instans för att visa om du har en blockering vid en rutt eller också kanske brandväggen.

Att tillbringa en dag med att göra några grundläggande nätverkstutorials för GCP om hur deras VPC fungerar kan löna sig mycket.

Det var lösningen. Nu känner jag mig dum för att jag inte insåg det tidigare. Tack för att du ledde mig på rätt spår

Tack för ditt svar, lösningen är i punkt 1 som du anger.

VPN-tunneln är inte mellan mina egna VPC:er utan mellan min VPC och min ANDRA organisation. Inom min VPC behöver jag att olika regioner kan kommunicera och passera genom tunneln.

Ingen fara, routing i molnet är kaotiskt. Jag är glad att jag kunde hjälpa :slight_smile: