Först och främst vill jag förklara att jag tar mina första steg inom nätverk i allmänhet och i GCP i synnerhet. Därför ber jag om ursäkt om frågan inte är begriplig.
Jag står inför en utmaning med att dirigera trafik från ett subnet i Europa genom en VPN-tunnel baserad i USA.
Här är detaljerna:
- Subnet info: placerat i europe-west1, med 2 instanser
- VPN-tunnel: Upprättad i USA, med Cloud VPN-gateway i us-west
- Problem: Kan inte lägga till europe-west1 subnet i tunneln p.g.a. regionala skillnader
Nuvarande begränsningar:
- Kan inte ändra den andra sidan av tunneln
- Kan inte flytta Gateway till europe-west1 då det skulle leda till att förlora IP-adressen som är konfigurerad på den andra sidan av tunneln
- Kan inte välja ett annat intervall av lokala IP-adresser för tunneln.
- Kan inte flytta instanser från europe-west1 till en annan region
Försökta lösningar:
- Verifierade routingtabeller
- Försökte skapa en Cloud NAT mellan de två subnet, men detta fungerar inte eftersom båda subnet måste vara i samma region
- Försökte VPC-peering, vilket gav samma resultat
Huvudfråga: Finns det en metod för att dirigera trafik från instanser i en region (europe-west1) genom en VPN-tunnel som är konfigurerad i en annan region (us-west)?
Det enda jag kommer på är att skapa en annan instans i ett subnet i USA som fungerar som en proxy mellan instanserna i Europa och tunneln, men det verkar vara en mycket ineffektiv lösning och jag vill veta om det finns ett alternativ som jag inte tänkt på.