Hur känner en app av din plats när du använder VPN?

• GPS är avstängd
  • VPN satt till alltid på och att koppla ifrån om det är avstängt
  • Ingen SIM-kort. Använder WiFi

Det här är inte en utvecklarfråga. WiFi MAC-adress och ID för sändningsmaster är kända platser, det är ganska enkelt att slå upp dem. Även utan ett SIM-kort vet telefonen fortfarande vilka nätverk som är nära, du kan ringa 112 eller andra nödnummer utan ett.

Din telefon/google vet var WiFi-routrar är baserat på enheter som går förbi med plats-tjänster aktiverade. Om WiFi är på, söker din telefon i denna databas för routrar den kan se och får sin plats.

Google-bilar som kör runt och tar bilder registrerar också namnet på alla WiFis runt omkring, deras signalstyrka när bilen rör sig, och lägger den datan i en databas.

När din telefon ser, säg, 10 WiZoner, även om den aldrig sett vilken du var ansluten till tidigare, kommer den att känna igen 4-5 av dem, korsreferenser detta och vet i stort sett din exakta plats. Den använder inte WiFi-snodens namn, utan deras mac-adresser, så du kan se en router från din telefon som de en gång sett, de kommer att kunna veta din plats.

Det är ganska exakt eftersom den relativa styrkan hos WiFi-signalerna kan användas för att triangulera dig.

Som andra har påpekat, även utan ett SIM-kort kan du ringa 112. Ett SIM-kort är inte en magisk antenn, det är bara ett identifieringsmedel som kan inaktiveras om du inte betalar dina räkningar.

Om din telefon har ett batteri kan de spåra dig.

Vilken app, har du plats aktiverad, vilka tillstånd har appen, fick den din plats tidigare och kanske har den bara sparat den föregående platsen?

Bättre använd mobillänken istället för Wi-Fi.

WiFi MAC-adress

1. Vad är det för fråga som avslöjar det?

2. Hur kan plats bestämmas via en MAC-adress?

Även utan ett SIM-kort vet telefonen fortfarande vilka nätverk som är nära

Och när du är i flygplansläge?

Frågan är hur kan du förhindra det.

Nej, inget, ingenting, nej

Inte MAC-adressen på din telefon, utan MAC-adressen på WiFi-routrarna runt dig. Titta på WiFi-skanning under Plats-tjänster under Inställningar.

Du kan inte.

Redigering: ta ut batteriet. Det är det enda sättet.

Jag tror du missförstår vad appen gör? Får den faktiskt din plats eller blockerar den dig för att du inte är på en viss plats eller något liknande? T.ex. tjänster som Netflix försöker upptäcka om du använder VPN eller liknande, de vet inte din plats, bara att du använder VPN.

Verkar det!?! Absolut inget jag kan göra (förutom att ta ut batteriet naturligtvis)??

blockerar dig för att du inte är på en viss plats

Jag tror detta.

Jag använder open VPN för att ansluta till min personliga IP i en annan plats. Så det kan inte veta att jag använder VPN, eller kan det?

Nej, inte på en fysisk telefon.

Inte mer än du kan hindra en fysisk telefon från att ringa 112.

Redigering: lite formulering.