Jag har fått riktade annonser baserade på saker jag har sagt. Jag pratade om Fåglar med Armar, och plötsligt dyker de upp i min Pinterest-feed.
Skulle det hjälpa att använda webversionerna istället för att installera appar? Åtminstone kan du blockera annonser och skript från tredje part och slippa se riktade skit. Annars måste du köpa en annan telefon där du kan stänga av mikrofonen.
Ta fysiskt bort mikrofonerna från enheten.
En lösning är vad som kallas en ultrasonisk ljudstörning. För hög frekvens för oss att höra, men den skapar resonansstörningar i mikrofoner, vilket förhindrar att de spelar in användbar ljud. Det är inte olagligt, eftersom de inte stör elektromagnetiska signaler. Det är väletablerad teknik - företag använder det regelbundet för att förhindra inspelningar av möten, som ett exempel.
Vilken telefon? Android? iPhone???
Din telefon lyssnar inte på dig. Du (precis som alla människor) är ganska förutsägbar, men annonsföretag är väldigt duktiga på att gissa vad du tänker på.
Jag håller med om vit brus / ultraljudsteknik för att dämpa avlyssning.
Kan dessa smartphones läsa våra tankar?
Jag har haft många gånger att jag tänker på något och sedan föreslår YouTube en rekommenderad video i mitt flöde. I går tänkte jag på att studera Thoth och Ra, och YouTube gav mig exakt det jag tänkte undersöka utan att jag sökte efter det. Det känns som ett fel i matrisen eller någon galen algoritm magic.
Sluta använda din telefon. Kasta den. Bränn den. Det är den enda vägen.
Gift dig med den? (Äktenskap?)
Telefoner lyssnar inte på dig:
- frekvensillusion: du märker det och börjar lägga märke till mer av det som var vanligt
- förutsägbarhet och demografi: du skulle ändå ha visats dessa annonser
Poängen är; utan hård data är det mycket svårt att veta säkert, vilket betyder att du inte kan vara säker, och mikrofonspionage är tillräckligt dokumenterat. Hur som helst: följ grundläggande rekommendation: Pixelfon 6 eller högre eller iPhone. Stäng av mikrofon, fotolås och app-tillgång för kameran. Installera ett gratis VPN + Adblock-tillägg och en pihole hemma om du kan.
Öppna din telefon och ta bort eller förstör den interna mikrofonen. Om du vill använda mikrofon, använd ett headset. Det är vad Edward Snowden skulle göra, tror jag.
Det är bara en tillfällighet. Du råkade se något du pratade om. Du pratade om det för att du såg det tidigare, och sedan såg du det igen.
Det här är bara människans hjärnas kraft att se mönster där det egentligen inte finns någon. Som Pareidolia.
Sluta använda din telefon.
Bränn den och använd en tillfällig telefon.
Android antar jag? Du kan få ett sekretessfokuserat firmware. Det eller den ‘dåliga Apple’.
https://www.youtube.com/watch?v=6qrFzERUdcE Videor från en YouTuber som har en grej som kopplas till hans laddningsport och inaktiverar mikrofonen.
Krossa det till småbitar med en slägga och spola ner dem i toaletten.
Om du använder Android kan du aktivera utvecklarverktyg och välja ett alternativ i menusn menyn som stänger av alla sensorer på telefonen, inklusive plats, stegräknare, röstaktivering, avståndsmätning, Bluetooth etc.
Jag är här för lösningar (t.ex. att inaktivera mikrofonen, vilket är ganska besvärligt).