Hur kan jag konfigurera en fjärråtkomst-VPN-server på pfsense som också är kund till en VPN-tjänst?
Sök efter “VPN som WAN” på YouTube pfsense hangouts. Det var vad jag använde och min installation gick smidigt.
Det finns ingen anledning till att du inte kan ha båda inställda. Min pfsense-box har 2 openvpn-klientanslutningar och en openvpn-serveranslutning så att jag kan ta mig in när jag är borta från huset.
OpenVPN | pfSense Documentation
Det skulle vara en bra plats att börja läsa om vad du behöver göra för att konfigurera en openvpn-serveranslutning.
Jag körde detta tidigare. Jag hade ett gränssnitt inställt för min Private Internet Access-anslutning som jag kunde slå på och av. Samtidigt kunde jag ansluta från vilken plats som helst till VPN-servern. Jag har inte ett abonnemang längre, så jag kan inte visa dig hur man gör, jag ska försöka hitta en guide.
Min förståelse är att du redan har klienten inställd och fungerar för att köra en server så att du kan komma åt ditt hemnätverk utifrån. Sätt bara upp en openvpn-server enligt: https://www.youtube.com/watch?v=7rQ-Tgt3L18 eller en miljard andra tutorials.
Om du vill kunna komma åt klientens kommersiella VPN-internet måste du ha routed för din huvudsakliga internetanslutning på pfsense. Du måste konfigurera några brandväggsregler för att tillåta att det passeras i rätt riktning. Förutsatt att du har skapat ett gränssnitt för din kommersiella VPN-tjänst, behöver du skapa en regel som tillåter trafik att passera från tunnel-IP-adresserna för din lokala åtkomstserver till ditt kommersiella VPN-gränssnitt.
Ja snälla om du kan, har försökt att hitta en.
Jag följde den handledningen och jag kan fortfarande inte ansluta till servern utanför mitt WiFi, brandväggsreglerna är tillagda med inställningsguiden.
Har du en annan router eller brandvägg framför pfsense eller på din server?
Kan du få en VPN-anslutning till din pfsense-låda utanför ditt WiFi? Om ja, är det något fel eller som behöver konfigureras mellan brandväggen och servern snarare än att openvpn inte är korrekt inställt.