lokala tonåringar hamnar i problem genom att använda tjänsten för sexchat. min systerdotter behöver prata allvar med sina föräldrar, men de är borta och jag har inte behörighet eller erfarenhet att göra det, så jag tänkte bara blocka det under tiden
så, förutom att blocka TELEGRAM.ORG, har jag också blockat några andra konstiga domäner jag fick ur DNS-loggarna från routern, som jag antog är relaterade till tjänsten som
kws1-1.web.telegram.org, kws4-1.web.telegram.org , zws1.web.telegram.org, kws3-1.web.telegram.org,
men jag lyckades bara blocka webbversionen genom att svartlista dem. jag antar att telegram inte använder en webbsida för sin tjänst, så vad kan jag göra?
hoppas någon kan hjälpa, tack på förhand
Om han har mobildata på sin telefon är du bara blockerad en sida av ekvationen.
Använder systerdottern mobil med mobildata?
De har också direkt-IP-anslutningar för att kringgå DNS-blockeringar.
Jag har inte dessa just nu.
Om han har mobilabonnemang finns det inget du kan göra. Ditt ändrar bara saker när han är på ditt nätverk. När han kopplar bort och använder mobildata kan han göra vad han vill med det. Det finns också möjlighet att han kringgår DNS och använder en extern eller bara använder en VPN. Såvida du inte kan dirigera om eller blocka all DNS som inte går till din router och blocka alla VPN-anslutningar samt hitta alla domäner som kan användas, kommer du att bli galen av att försöka stoppa det.
Okej, här är vad du kan göra…
Hem:
- Jag har blockerat motvilliga sidor på min hemrouter, i princip föräldrakontroll för flera sidor jag vill blockera.
Med detta blockerade jag Facebook men det blockerade bara vissa funktioner och nu kunde konspirationsvideor inte delas på FB Messenger men allt annat fungerade.
Jag har lösenord till den motvilliga YouTube-kontot och raderade videohistoriken och ibland går jag igenom abonnemang och rekommendationssidan och klickar på
Hej, jag är i samma situation. Skulle du ha listan på adresser att blockera? Jag kan inte längre komma åt github. tack
Så mycket av det där gäller nog inte, vilket gör saker lite bättre.
En sak jag kan säga är att telegram verkar använda fasta IP för vissa saker, vilket betyder att du aldrig kan blockera det i DNS. Listan nedan är nätverk du måste blockera helt.
149.154.160.0/22
149.154.164.0/22
149.154.168.0/22
149.154.172.0/22
91.108.4.0/22
91.108.8.0/22
91.108.12.0/22
91.108.56.0/22
91.108.58.0/23
95.161.64.0/20
95.216.41.0/24
45.43.186.0/24
173.194.222.0/24
192.186.226.0/24
Jag rekommenderar starkt att du lägger Telegram på din telefon och ser till att det fungerar. Blockera sedan dessa adresser för din enhets IP-adress och se om det stoppar det. Då kan du avblockera det från din och samtidigt blocka det för hans. Anledningen till att jag rekommenderar detta är att dessa är stora IP-områden och kan innehålla andra tjänster från andra appar. Jag kolla inte alla, men de jag kollade tillhör Telegram, så det borde vara okej.