Jag har börjat använda TurisVPN ett tag nu och har inte stött på några problem med det, men någon frågade just mig hur jag egentligen kan veta om en VPN inte loggar min data? Några råd här?
Du kan aldrig helt veta eller ta reda på det. Många sajter säger specifikt att de inte gör det, men sedan blir de upptäckta och görs offentliga.
Mullvad är den enda VPN som är bevisat i domstol att den inte lagrar data, utöver det vet man inte. Jag rekommenderar Mullvad.
Nej, det kan du inte. Precis som att du öppnar ett Gmail-konto, vet man aldrig om Google i hemlighet läser dem.
Vissa VPN-företag skulle säga att de har gjort/kommer att göra en oberoende granskning av detta. Men om du inte har tid och expertis att faktiskt studera revisionsrapporten, och den är publicerad, är det bara marknadsföring och till slut en fråga om förtroende mellan dig och företaget.
Det kan du inte. Att använda en VPN betyder att du måste lita på leverantören, vilket du personligen aldrig kan veta förrän det har testats i domstol att de inte gör det.
Många som påstår att de inte har några loggar har faktiskt haft det.
Det enda sättet att vara säker är att skapa och distribuera det själv medan du kontrollerar varje komponent.
Om du är så orolig gör du antagligen kopior på den mörka webben.
Har det funnits några sådana avslöjanden med stora företag tidigare? Undrar bara varför ett företag är mer populärt än ett annat, är det bara för marknadsföring?
Ja, jag tänkte just att det kan vara marknadsföring som gör att ett företag är mycket mer valt än ett annat. Wow, jag tänkte aldrig på att Google läser mina e-postmeddelanden haha.
Att en policy om att inte logga inte verkligen testas förrän den tas till domstol? Jag trodde att det finns vissa jurisdiktioner för sånt innan ett företag kan hävda det som sin.
Precis det beror på marknadsföring.
Nord, TorGuard och Viking hade dataintrång Hackers steal secret crypto keys for NordVPN. Here’s what we know so far - Ars Technica
Windscribe misskonfigurerade sina servrar och hade sina nycklar lagrade okrypterat när de togs i beslag av myndigheter VPN servers seized by Ukrainian authorities weren’t encrypted - Ars Technica
Facebook hade bokstavligen en datainsamlings-VPN Facebook violates Apple’s data-gathering rules, pulls VPN from App Store - Ars Technica
Jag tror inte att det finns någon lag som hindrar dem från att bara säga det.
Speciellt med tanke på att de flesta som vill ha en VPN utan loggar kopplar till servrar i länder som inte har lika strikta lagar.