Hur kan jag aktivera split tunneling för webbplatser?

Hur kan jag aktivera split tunneling för webbplatser?

Den enkla lösningen är att använda två olika webbläsare, split tunneling i den ena. Så beroende på vilken webb du vill besöka kan du använda den ena eller den andra.

Redigera: Detta är också enklare än att behöva underhålla en uppdaterad lista över sidor du vill tunnelera eller att behöva mecka med listan om du vill få åtkomst till dem med eller utan tunneling.

Jag använder vanligtvis en VM för var och en av VPN:erna, och jag använder separata Firefox-profiler, en för utan VPN, en för varje konfigurerad att ansluta till VMerna med proxyinställningar (jag använder SOCKS).
På så sätt dirigerar varje webbläsare förfrågningarna via någon av VPN:erna eller utan VPN.

Öppna cmd (kommando prompt) och skriv: ping din webbplats. Till exempel: ping google.com. Detta får IP-adressen till den webbplatsen som du kan lägga till i split tunneling-inställningarna.

Du måste få IP-adressen till webbplatsen och split tunnla den. Men som varning, på grund av spridningen av CDN:er kan detta också göra att du split tunnlar andra webbplatser också.

Jag håller med isitdailightalready, det enklaste är att använda två separata webbläsare (t.ex. Firefox och Brave) och sedan lägga till den webbläsare du vill kringgå VPN:n. Enkelt att använda den webbläsaren, så vet du att varje webb kommer att gå förbi VPN:n. Jag använder denna setup regelbundet.

Var dock medveten om att DNS kommer att vara densamma för alla webbbläsare, oavsett om den är routerad genom eller kringgår VPN:n. Det kommer antingen att vara Proton’s egen eller den du har angett i inställningarna för egen DNS-server.

Tack. Jag blev förvånad att jag inte tänkte på detta. Har försökt lista ut detta i veckor nu och detta är den mest självklara, enklaste lösningen. Tack igen!

Jag håller på att prova det.

Tack! Jag försökte göra det för några spel och det fungerade bra, tack så mycket!

Lol, jag visste inte vad kakdag var förrän idag. :smiley:

Kom ihåg att de flesta större webbplatser använder Content Delivery Networks som förändrar den faktiska IP:n hela tiden, så detta är inte en särskilt bra lösning.

Ja, jag har precis fått reda på att det ena dagen fungerar och nästa dag slutar det fungera.