Hur gör en VPN att du får bättre lobby?

Kan någon förklara hur en VPN gör att du får en bättre lobby?

Snälla, inget svar som “alla använder det” eller “den här youtubern sa det”.

Vad är huvudteorin här, snälla folk som vet hur en VPN verkligen fungerar… om du är en idiot snälla svara inte, jag letar inte efter åsikter…

Min huvudteori är att använda VPN för att köa i vissa regioner kommer att få dig till den regionens lobby, och vissa regioner är mer konkurrenskraftiga än andra, men bortsett från det… finns det något annat sätt?

Som en mycket kort översikt:

COD-matchmaking syftar till att placera dig i lotter av personer med bred liknande förmåga (SBMM) men prioriterar att få in dig i ett spel snabbt framför att placera dig i en lobby full av spelare med exakt samma förmåga.

Detta innebär att i jurisdiktioner med färre spelare, eftersom det finns färre spelare som köar för ett nytt spel samtidigt, är matchmaking mer sannolikt att placera dig i lotter med spelare av olika nivåer istället för att vänta på tillräckligt många med din förmåga.

Så, när du är en hög-KD i ett mycket befolkat område, har matchmaking normalt inga problem att fylla lotter med din förmåga eftersom den har en större pool av spelare att hämta från, varav många kommer att ha en hög KD.

Att använda en VPN för att placera din plats i ett mindre befolkat område minskar matchmaking möjligheten att placera dig i en lobby med liknande skicklighetsnivå eftersom det sannolikt finns färre av dem som försöker gå med i ett spel samtidigt, och kommer istället att prioritera att få in dig i ett spel snabbt - vilket ofta resulterar i att du placeras i lägre-KD-spel.

Jag har ingen bekräftelse på om VPN:er fungerar eller inte. Men jag har gjort ett inlägg om det här förut:

Jag bor i Alberta Kanada. Om jag spelar Warzone 2.0 utan VPN, ligger min ping mellan 80-110 varje match.

Om jag VPN till Montana eller Oregon, USA, får jag mellan 40-60 ping.

Hur eller varför är detta möjligt?

Jag spelar på Xbox om det spelar roll.