Hur fungerar en VPN när man startar ett nedladdning på min laptop för att spara på min NAS?

För närvarande använder jag NordVPNs desktop-applikation och slår på/av den efter behov när jag laddar ner… Linux-distros. Just nu sparar jag bara dem till min laptop, så VPN-anslutningsprogrammet och mappplatsen är allihop på ett system.

Om jag använder en VPN för att initiera ett nedladdningsförlopp på min laptop, men sparar det till en nätverksdrivning på min NAS, är NAS-anslutningen då skyddad?

Jag har inte min NAS ännu, den ska anlända den här veckan, men jag var inte säker på hur den anslutningen skulle kunna hanteras säkert på ett enkelt sätt (har NordVPN sin egen Synology-app?).

Slutligen skulle jag vilja undvika att spara till laptop först eftersom den bara är ansluten via WiFi, medan NAS är kopplad via kabel, vilket skapar ett onödigt och långsamt överföringssteg.

Det är okej, för din laptop är nätverksdrivan på din NAS bara en annan hårddisk. Att spara direkt på NAS-exponerar inte NAS för internet. Att använda en delad mapp exponerar bara NAS för ditt lokala nätverk. Det är dock viktigt att se till att du aktiverar snapshots för att skydda mot ransomware-attacker.