För närvarande använder jag NordVPNs stationärapplikation och slår på/av den vid behov när jag laddar ner… Linux-distributioner. Just nu sparar jag dem bara på min laptop, så VPN-anslutningsprogrammet och mappplatsen är på samma system.
Om jag använder en VPN för att initiera en nedladdning på min laptop, men sparar den på en nätverksansluten enhet på min NAS, är NAS-anslutningen då skyddad?
Jag har egentligen inte fått min NAS än, den förväntas anlända den här veckan, men jag var osäker på om/hur den anslutningen kan hanteras säkert på ett enkelt sätt (har NordVPN sin egen Synology-app?).
Till slut vill jag helst undvika att spara till laptop-enheten först, eftersom den bara är kopplad till WiFi, medan NAS är uppenbarligen ansluten med kabel, vilket skapar ett onödigt och långsamt överföringssteg.
Det är okej, för din laptop är nätverksstället på din NAS bara en annan hårddisk. Att spara direkt till NAS-exponerar inte NAS för internet. Att använda en delad mapp exponerar bara NAS för ditt lokala nätverk. Men se till att aktivera snapshots för skydd mot ransomware-angrepp.
Till slut vill jag helst undvika att spara till laptop-enheten först, eftersom den bara är kopplad till WiFi, medan NAS är uppenbarligen kopplat med kabel, vilket skapar ett onödigt och långsamt överföringssteg.
Om du laddar ner med din laptop fungerar det inte på det sättet. Din laptop laddar ner innehållet via WiFi och laddar upp det igen via WiFi.
Om du vet hur, använd en docker/container-installation på NAS som har VPN och nedladdningsklienten där. Sedan kan du fjärrstyra (webbläsare) och be downloadern att direkt ladda ner till NAS. Undvik helt WiFi-laptop.
Det finns egentligen ingen NAS-anslutning i detta koncept. Din laptop laddar ner filen från internet via VPN. Sedan överför din laptop, separat, filen till din NAS lokalt. Din NAS är aldrig involverad i nedladdningsprocessen, den är bara platsen där din laptop lagrar filen när den laddas ner den. NAS:en rör aldrig internet i denna ekvation.
Om du är ansluten till din NAS på samma interna LAN, går inte din kommunikation via internet (normalt).
VPN krypterar din internetanslutning från ditt nätverkskort (NIC) till slutpunkten. Så, om du är ansluten till LAN/internet, är alla dina överföringar krypterade. Det är dock inte nödvändigt, eftersom överföringar över ditt interna LAN inte behöver kryptering, om du inte ansluter till din NAS via QuickConnect, vilket vore dumt om du är på samma LAN.
Å andra sidan, om du ansluter till din NAS med QC (QuickConnect), går den anslutningen genom Synologys servrar, så den SEMPATRAN över internet.
Slutligen, om du vill ladda ner direkt till din NAS, måste du använda en nedladdarapp som körs PÅ DIN NAS. Vilken den är beror på vilken typ av “… Linux-distributioner” du laddar ner och från var.
Om din laptop initierar nedladdningsbegäran kommer filen att laddas ner till din laptop.
Sparar du direkt från anteckningsboken till NAS-delningen, går trafiken fortfarande till laptop och begränsas av WiFi-hastigheten.
Men VPN påverkar inte detta heller. Du skulle behöva en app på NAS för att initiera nedladdningen från NAS eller koppla in den via kabel.
Det stämmer. Även om din NAS är ansluten till nätverket via Ethernet, laddas filen ner via WiFi genom din laptop. NAS:en kommer inte att få åtkomst till internet direkt för att ladda ner filen om du inte använder några avancerade saker med containrar eller virtuella maskiner. Att konfigurera en nätverksdisk är dock en bra idé eftersom du kan hoppa över överföringssteget och bara ladda ner direkt till NAS.