Hur delar man upp VPN-tunneln?

Jag arbetar med att bygga en VPN-lösning för våra kunder så att de kan RDP:a in i sina kontor. Jag har försökt använda Windows 10:s inbyggda VPN men när jag försökte få split-tunneling att fungera misslyckades det. Detta efter att ha följt Microsofts guide om att lägga till en rutt via kommandoraden. Så jag är intresserad av vad ni duktiga personer använder för VPN-programvara/lösningar som tillåter split-tunneling?

Jag är inte säker på vad du gör egentligen. Det här görs som en del av din brandvägg/VPN-konc koncentrator som en del av konfigurationen för VPN-gruppen. Du säger till den om den får göra split-routing och vilken IP-adress den ska behandla som företagsintern. Allt annat dirigeras direkt istället för att routas över VPN.

Set-VPNconnection -name CorpVPNTunnel -SplitTunneling $true

Windows 10 inbyggda VPN-klient fungerar utmärkt för split tunneling.

Jag tror att du har överlappande IP-intervall eller felkonfigurerad DNS.

Jag är inte säker på varför du har problem egentligen.

Native Windows VPNs delar upp tunneln som standard, du måste dyka in i avancerade inställningar för att stänga av split tunneling.

Om du har den trevliga situationen att den fjärrändan också använder ett liknande 192.168.0/1-subnät som de som ISP:erna ställer in för hemroutrar…

Hur ser PC:ns routingtabell ut när VPN är ansluten/frånkopplad?

Windows 10 har en inbyggd VPN-klient, men du behöver fortfarande en VPN-server.

Är du säker på att din VPN-server är konfigurerad för att tillåta split-tunnel?

Vi utnyttjar faktiskt Connecteise Control genom Automate för våra slutanvändare att få tillgång till sina PC:er på plats. När det gäller split tunneling, har vi det med Meraki VPN och det fungerar bra. Är du säker på att du har alla inställningar rätt? Är hemnätverken samma som arbetets nätverk och lägger du till rutten till den interna VLAN och inte VPN-underlaget?

Vi behöver veta vilken brandvägg/VPN-serverteknik du använder för att kunna hjälpa till med detta.