Hur dålig är Avast?

Hej,

För ett tag sedan la jag upp ett inlägg där jag ställde en fråga för att lösa något på Avast Premium. Communityn började säga att Avast är värdelöst och att det räcker med att använda Windows Defender.

Jag har dock upptäckt att det kan sakta ner din dator lite, men det stör mig inte så mycket, jag betalade för Bussines premium även om jag bara är en privatperson lol och det är ett års abonnemang.

Jag har hittat några bra funktioner, som att det kan skydda dina webbläsarcookies, men ibland dyker det upp konstiga meddelanden som säger att en applikation försöker få tillgång till Firefox-cookies. Det finns också ett filskydd som nu fungerar rättvist, ibland använder jag till och med bankläget för att surfa i privat läge. Det finns även något anti-spårning och några ytterligare saker jag inte har testat än.

Jag undrar om Avast på något sätt kan bli ett virus eller om utvecklarna på något sätt kan få tillgång till min desktop. Jag håller min PC väldigt säker och alla program är betalda och legitima versioner installerade.