Hur använder du AI inom medicin och i ditt personliga liv?

Alla mina vänner som arbetar inom tech/finans/marknadsföring/konsulting säger att de använder AI-verktyg (t.ex. ChatGPT, Gemini, Cove) dagligen för att spara mycket tid på jobbet och hemma. Jag undrar om det samma gäller inom medicin?

Jag är GI-fellow och använder OpenEvidence varje vecka — främst för att snabbt få svar på specifika kliniska frågor och för att hjälpa till med bakgrund för forskningsprojekt/förslag. Några av mina handledare använder Heidi, en AI-skribent, och det verkar hjälpa till med effektiviteten när man väl kommit igång. Men jag undrar om det finns andra sätt att använda AI för att hjälpa både på jobbet och hemma?

På jobbet använder jag mest AI för att skriva meddelanden för kort som cirkulerar i kontoret för födelsedagar, bröllop etc.

Jag har lagt in en massa läroböcker från min specialitet i notebookLM. Utdatan är inte alltid så användbar eftersom den inte gillar att vara specifik, men referenserna kan hjälpa mig att hoppa till platser i böckerna jag kan läsa mer om.

DeepScribe för dokumentation. Det är inte dåligt.

Det är ingen idé att använda det för att hjälpa till med medicinska beslut. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra än.

Det anropar vanligtvis intracranial blödning några minuter efter att jag redan ringt akuten eller det ger en LVO när det inte finns någon.

Jag använder det för att extrahera data från kommersiella fastighetslistor som jag har lagt in i ett kalkylblad.

Förhoppningsvis hjälper detta mig att köpa något lönsamt nog för att aldrig behöva ägna mig åt medicin igen.

Jag använder det inte alls nu, förutom att ibland läsa Googles AI-summeringar högst upp i en sökning.

Jag frågade ChatGPT om urin lagras i pungarna. Det sade nej.

Jag slutade använda ChatGPT

Jag gillar att använda ChatGPT som en resonansbot för svåra fall — ungefär som att prata med en kollega. Det utökar ofta mitt differentialdiagnos och kan hjälpa till att vägleda mig framåt när jag känner att jag stöter på ett mentalt hinder.

Delar en recension av skribenter jag delade på en primärvårdsgemenskap men relevant här också antar jag

Våra huvudsakliga kriterier för utvärdering var kvalitet, säkerhet och enkelhet att använda och implementera, men vi tittade på andra faktorer som anpassning av anteckningar, inlärningskurva, hastighet och mer.

Vi identifierade ungefär 7 olika lösningar och valde ut 3 för vidare utvärdering baserat på olika faktorer — mestadels baserat på deras offentliga dokumentation eller supportcentraler men också diskussioner i denna gemenskap. Vi körde sedan ett verkligt test för alla tre lösningar. De sju vi initialt tittade på var: Suki, DAX, Deepscribe, Nabla, Twofold Health, Freed AI, Heidi Health.

De tre lösningarna vi testade var Twofold Health, Freed och Heidi. Alla bra lösningar, varje med sina för- och nackdelar:

Heidi

• Möjlighet att skapa anpassade mallar för anteckningar. Var lite utmanande i början men till slut kunde jag skapa en bra mall.
  • “Ask Heidi”-funktionen där du kan skicka en prompt och få ett svar (detta var inte en del av våra utvärderingskriterier men det var riktigt coolt). Hjälper med kodning.
  • En massa bra resurser om säkerhet och integritet.
  • Gränssnittet är lite “överallt” — inte lika enkelt och intuitivt som de andra alternativen.
  • Lite svårt att använda på mobil och surfplatta.
  • Jag kunde få den att hallucinera i bedömnings- och plansektionerna ett par gånger. Den lade till information som inte diskuterades.

Främst med datatextraktion och omvandling. Det sparar tid med bokföring och schemaläggning, även om jag varit bättre på Python hade det kanske inte varit sant.

Exempel: extrahera data och placera det i ett standardformat i en Excel-fil eller ICS.

Jag använder det kanske en gång i månaden för något användbart. Rör mig med det dagligen men det enda det hjälper med hittills är att spara mig kanske 1 timme i månaden.

I mitt liv är de saker det kan hjälpa med sällsynta händelser, så även om det förenklar dem mycket, är den totala tidsbesparingen låg.

Jag använder det inte till sökningar eller lärande alls, jag tror att jag är ganska effektiv redan och hittar svar på frågor (medicinska eller icke-medicinska) redan.

Omvänt, slösar jag också mer tid indirekt som ett resultat av det. Exempel: inse att en sökresultat jag började läsa är bara AI-genererad skräp. Försöka lista ut om studenter använt en LLM för att skriva en rapport genom att granska dokumentets revisionshistorik. Etc.

Jag vill gärna prova en AI-skribent; dock är det oklart om jag får använda dem lokalt enligt professionella regler och den potentiella behovet av att lagra ljudinspelningar. Det finns också problem med att behöva patientens samtycke, sjukhusets inspelningspolicyer, IT-infrastruktur, etc., som kan begränsa när vi kan använda detta. Under testningen hittade jag inte heller att de sparar mig tid, även om jag behöver använda dem mycket mer för att säkerställa att flyt inte är ett problem.

Jag använder open evidence, främst för saker jag tidigare använde uptodate för. Idag frågade jag om den vanliga dosen av D-mannose och interaktioner mellan paxlovid och flecainid. Det är typiskt — jag vet hur man använder D-mannose och var ganska säker på att paxlovid inte var okej men ville dubbelkolla själv. Min förhoppning är att AI ska hjälpa till att minska mina medicinska fel och också snabba på mig, eftersom det är mycket snabbare att dubbelkolla saker.

För att skriva brev använder jag ChatGPT. Inte så ofta men det skriver ett ganska bra överklagandebrev för försäkring.

Jag tror att AI inom 5 år verkligen kommer att snabba upp mig och närma sig nivån av en mänsklig skrivare, att göra beställningar och skriva in info i rätt flikar och rutor.

system har Abridge AI-skribent.

Dokumentation är snabbare och mycket mindre stressande. Jag behöver inte längre komma ihåg alla HPI-uppgifter, det minns allt vi pratat om.

Jag gillar att använda det när jag måste bryta ner en störning, sjukdom eller till och med läkemedel/intervention för en patient på ett väldigt ELI5-sätt.

Starkt rekommenderar Twofold Health. Lätt att komma igång, gränssnittet är utmärkt och enkelt, inga onödiga funktioner, och det sparar ENORMT mycket tid som jag inte kan tro att jag tidigare lagt på dokumentation.

Heidi för AI-skribent, bra introduktion här: https://youtu.be/hmGdbiHwGqM?feature=shared

I mitt land (Ryssland) har användning av kliniska riktlinjer för patientbehandling varit obligatoriskt sedan 2025.

Jag deltar i ett projekt som använder AI (främst modeller presenterade på Hugging Face) för att:
1. Klassificera patientens klagomål baserat på deras skrivna förfrågan (Telemedicine 1.0) för att identifiera symtom.
2. Föreslå den mest relevanta kliniska riktlinjen till läkaren som hanterar klagomålet, beroende på de identifierade symtomen.

AI är en sån förändrare inom hälsovården! Till exempel är verktyg som Kriss.ai designade särskilt för medicinska och dentala praktiker för att hantera patientkommunikation — saker som att automatisera påminnelser om tider, svara på FAQ och till och med minska frånvaron. Personligen har jag använt AI för att hantera uppgifter och schemaläggning — det har varit fantastiskt för att hålla min dag organiserad och frigöra tid för andra prioriteringar.

• Jag har funnit det användbart för att förenkla mina patientinstruktioner. Använder det ibland för det.
  • Vi har tillgång till AI-diktationsprogramvara genom vår praktik. Men, de genererade anteckningarna är verbösa och det är lättare att diktera mina egna anteckningar.
  • Jag har min egen app för att söka i medicinsk litteratur (https://CliniWiz.com) enligt mina personliga webbplats- och tidskriftspreferenser. Den är öppen för alla att använda, men OpenEvidence är troligen bättre för de flesta.
  • Personligt:
  • Jag tycker att AI-sökning är hjälpsamt (Perplexity) eftersom det ger mig svar och lämpliga källor mycket snabbare. Jag tycker också att det är användbart för att lära mig helt nya koncept genom samtal med AI. Det skulle vara pinsamt att fråga dessa frågor till en riktig expert.
  • Jag kör lokala modeller i min laptop, så jag kan även köra känsliga dokument genom den och ställa frågor. Med lokala modeller lämnar inte data min dator. Du kan bokstavligen ladda upp finansiella dokument, skattedokument etc. för att ställa frågor.
  • Skapa färgläggningssidor för småbarn
  • Generera ljudberättelser för småbarn baserat på vad de vill höra. Min dotter vill höra specifika berättelser (t.ex. Story om Elsa som besöker Spanien etc.)