Har problem med Bitdefender Total Security och ProtonVPN?

Jag använder Windows 11 x64 (Pro). ProtonVPN-appen startar vid uppstart och ansluter direkt till min föredragna server utan problem.

Men när jag kopplar bort VPN och försöker ansluta igen eller välja någon annan VPN-server, försöker den alltid att ansluta men lyckas aldrig. ProtonVPN-ikonen blinkar fram och tillbaka mellan anslutet/inte anslutet som du kan se i denna korta skärminspelning: https://dl.dropboxusercontent.com/scl/fi/hloydoqmnyu2fhz4p15t9/0FNHhsgy2AB7GmWgvvAm.mp4?rlkey=hrm6t45i7tltwuvonnoz6350m&dl=0

Jag använder Bitdefender Total Security 2023. Den är ganska påträngande så jag skulle inte bli förvånad om det är den som orsakar problemen. Jag har försökt inaktivera den och alla dess komponenter, men jag antar att den aldrig är helt inaktiverad förrän den avinstalleras?

Jag vill helst inte avinstallera min säkerhetsprogramvara helt, så vet någon hur man löser detta eller finns det någon logg jag kan titta på som (hoppas jag) ger mer information?

Samma problem här, men jag tror inte att det är mitt antivirus

Kan du kolla i Proton VPN-appen om den fastnat vid Initializing connection eller vid Assigning IP?

Vilken version av Proton VPN använder du? Om det inte är den senaste (för närvarande v.3.2.6), kan du avinstallera Proton VPN helt och installera den igen med den nyaste versionen:

• Avinstallera Proton VPN från Kontrollpanelen
  • Kontrollera om TAP-ProtonVPN Windows Adapter V9 och ProtonVPN Tunnel finns listade i Kontrollpanelen → Enhetschef → Nätverkskort. Om ja, högerklicka → Avinstallera enhet → bekräfta avinstallationen. Om inga sådana poster finns, hoppa över till nästa steg
  • Gå till %LocalAppData% i Windows Explorer, eller C:\Users\Ditt_användarnamn\AppData\Local, och kontrollera om det finns en Proton VPN-mapp där. Om ja, radera den.
  • Ladda ner den senaste Proton VPN-versionen från Download VPN | Proton VPN och prova igen.

Om problemet kvarstår, kontakta supportteamet, helst direkt via appen.

Har du prövat att byta protokoll?

Jag bör nämna att jag också har återställt Proton VPN-tjänsten och WireGuard-tjänsten i Services.msc. Hjälper inte. Så irriterad.

Kör ni också Bitdefender?

Ja det är Proton, INTE Bitdefender det är jag 100% säker på. Jag har pratat med båda supportteam och Proton har tydliga problem med deras VPN och erkänner inte.

Det är inte. Det är 100% Proton. Jag har tittat djupt bakom kulisserna, säg jag, och deras VPN, särskilt WireGuard-protokollet, lyckas inte ansluta. Det är inte jag, det är du Proton.

Som jag nämnde i ett tidigare svar, kör jag ProtonVPN på två maskiner:

1) Stationär: Windows 11 x64 Pro (reninstallerad i oktober 2023)2) Bärbar: Windows 10 x64 Pro (reninstallerad i oktober 2023)

På båda maskinerna fastnar den vid “Initializing connection” och båda kör v3.2.6.

Jag följer de angivna stegen för att avinstallera och göra en ren installation av ProtonVPN. Om det inte löser mina problem kontaktar jag support.

LOL. Se min kommentar ovan. Jag har prövat varje knep i boken och din app är trasig. Fixa den. Den fungerar alldeles utmärkt i Kali Linux eller andra Linux-distros jag kört den med, Windows, inget bra.

Kör Wireguard med Mullvad har aldrig haft några problem.

Jag ansluter via Wireguard-protokollet med en anpassad profil jag har satt som standard. När jag upplever problem med att koppla bort/ansluta till en annan server (eller profil) på Wireguard-protokollet, hjälper det att byta till en profil som använder OpenVPN och sedan tillbaka till Wireguard. Har gjort detta i ett par dagar nu och hittills har jag lyckats “lösa” det varje gång.

Inte optimalt men bättre än att starta om Windows.

Det är nästan som om bytet till ett annat protokoll gör en extra “städning” i bakgrunden, ingen aning.

Gammal post, va… bara om någon annan tittar…

Inaktivera VPN Accelerator, du tappar inte hastighet.

Jag använder Avast Premium Security, hade redan en lång pratstund med support om detta men vi kunde inte hitta någon lösning. Ibland fastnar jag på Initializing Connection

Jag föreslår att du gör en ren ominstallation av appen som ovan och (hittills?) har jag inte haft samma problem. Om problemet kvarstår, skicka oss supportbiljettnumret via modmail: https://www.reddit.com/message/compose/?to=/r/ProtonVPN

Väldigt konstigt. Jag har använt Mullvad VPN i flera år, aldrig haft några problem. Det måste vara ProtonVPN-appen på Windows som orsakar problemen.

Vad kan vi prova mer? Det är osannolikt att det är våra antivirus-program.

Okej, så här gjorde jag på min bärbara:

1. Gjorde en fullständig avinstallation av ProtonVPN;
  2. Avinstallerade även Bitdefender Total Security och använde ett “removal tool” från Bitdefender för att vara 100% säker på att det var borttaget;
  3. Installerade alla Windows-uppdateringar och startade om datorn;
  4. Installerade den senaste versionen av ProtonVPN (v3.2.6 för tillfället);
  5. Skapade en ny standardprofil som appen använder vid start: Standard, Protokoll: Wireguard, Land: Nederländerna, Server: snabbaste;
  6. Startade om datorn igen.

När jag startade fungerade det bra. ProtonVPN-appen tog bara några sekunder att koppla upp. Jag testade att koppla ifrån och ansluta igen, hittills utan problem. Efter 2 timmar av användning, då jag bara jobbade på kontoret, försökte jag koppla ifrån/ansluta igen. Den här gången visade den samma beteende som i mitt första inlägg och lyckades inte koppla upp. För att vara tydlig: jag har enbart använt min standard Wireguard-profil som nämnt i steg 5.

Osäker, så en annan blev rekommenderad att byta till OpenVPN-protokollet och prova igen. Jag skapade en andra profil (Standard, Protokoll: OpenVPN (TCP), Land: Nederländerna, Server: snabbaste) och försökte koppla till den. Den hackade sig vid “Assigning IP” i en minut innan den slutade. Sedan försökte jag med Wireguard-profilen igen, den hackade vid “Waiting for a usable network” i ungefär 20-25 sekunder och plötsligt gick den att ansluta.

I ungefär en dag har jag försökt koppla ifrån/ansluta medan jag är på min Wireguard-profil. Varje gång jag stötte på anslutningsproblem, bytte jag till OpenVPN-profilen och tillbaka till Wireguard. Att byta till OpenVPN-profilen lyckas ibland att koppla upp, men det verkar spöklikt lösa anslutningsproblemet för Wireguard-profilen. Den här “fixen” fungerar på båda mina Windows 10- och Windows 11-enheter med samma problem.

Det verkar som att profilsfunktionaliteten inte fungerar ordentligt eller att “städningen” av gamla/ tidigare anslutningar är trasig, jag vet inte. Hur som helst, det är tydligt att något är riktigt fel med ProtonVPN-appen just nu. Jag hoppas verkligen att detta kan testas mer och få mer uppmärksamhet från utvecklarna!

Tro mig, jag försöker mitt bästa, jag har försökt sedan april, jag har gjort allt jag kan. Så nyligen kontaktade jag support och vi har ägnat veckor åt att felsöka vad det kan vara, efter över 30 mail av djupgående diagnos kom vi fram till att vissa “nätverksförhållanden” inte är uppfyllda så att appen kan ansluta. Sanningen är att det bara är appen som är trasig och behöver en fix, särskilt Wireguard-delen.

Om du scrollar lite kan du hitta mina inlägg i denna subreddit där jag bad om hjälp för att fastnat på Initializing connection.

Kan du vänligen skicka in ett ärendenummer direkt via appen, lägg till denna information där och skicka sedan oss ärendenumret?

Samma här. Se min kommentar i denna subreddit. Wireguard är helt trasigt och de vägrar att erkänna det. Det gillar Open VPN UDP dock, vilket jag inte kommer använda. Jag har nog lagt över 100 timmar på att försöka lösa problemet, jag skojar inte. Jag har gjort varje reset och test, ominstallerat Windows till och med och det fungerar inte. Jag är arg och frustrerad. Tänker prova att ominstallera för hundrade gången nu och är säker på att jag kommer vara ännu mer frustrerad. De hävdar att det troligen är en brandvägg som blockerar det lol. Jag har försökt att använda Bitdefender samtidigt som Windows Defender och det funkade fint. Så det är mycket skitsnack och jag vill ha en lösning, inte en lång process där du skyller på din brandvägg. Jag är penetrationstestare och vet säkert att deras VPN är FÖRSTÖRT!