Hade Netflix plagierat/rånade "Inside the Mind of a Dog"?

Bakgrund: År 2009 publicerade professor Alexandra Horowitz boken Inside of a Dog, som utforskade mycket av den vetenskapliga förståelsen av hur hundar tänker och relaterar till oss. Sedan dess har hon fortsatt att forska och publicera inom detta område, och hennes fakultetsbiografi vid Barnard College i Columbia University visar att hon fortfarande undervisar i “Canine Cognition.”

Jag såg precis Netflixs nya släpp, “Inside the Mind of a Dog.” Jag blev exalterad när jag såg det, eftersom jag verkligen gillade boken och den nästan identiska titeln ledde mig att anta att Horowitz skulle vara involverad om inte intervjuad. Men även om filmen utforskar samma ämne nämns hon aldrig — vilket skulle kunna vara förståeligt för mig om de inte använde en nästan identisk titel för filmen.

Filmen intervjuar många andra experter och författare inom området, så det är inte som om det inte finns oberoende källor för filmens innehåll. Men samtidigt verkar det osannolikt att Horowitzs bok inte skulle dyka upp i forskningsarbetet för en sån här film, så jag har svårt att tro att detta kan vara en slump.

Jag är mest intresserad av att få andras reaktioner, men om det finns andra exempel på Netflix-dokumentärer med starka likheter till obekräftade böcker som skulle sticka ut för mig.

Kan inte upphovsrättsskydda en titel.

Att skriva en bok om ett kunskapsämne betyder inte att du äger det ämnet och att ingen annan kan publicera om det utan tillstånd.

Om Netflix bara kopierade informationen och strukturen från boken kan det finnas ett plagieringsproblem, men utifrån det du beskriver verkar de ha gjort sin egen forskning.

Det låter lite lat för mig, men kanske avböjde författaren att delta? Eller kanske de kom överens om ett avtal utan erkännande.

Den här nya dokumentären har verkligen inte gått på djupet i hundars tankevärld och kändes knappt vetenskaplig (mer som en reklam för en hundträningsskola), så jag tvivlar på att den plagierats från något som faktiskt studerat hur en hunds sinne fungerar.

Undrar samma sak om detta. Jag jobbade faktiskt för henne på college och vet hur kunnig hon är inom detta område, det verkar bara så konstigt att titeln är nästan densamma. Plus att hennes specialitet är luktförmåga, så jag skulle anta att hon skulle vilja vara involverad om hon hade möjligheten…

Jag tänkte direkt på Emory-professorn Gregory Berns arbete också.

Jag tycker att det finns betydligt fler studier om hundars kognition än vad de flesta inser. Med ett så stort fält internationellt sett är det orättvist att kalla någon “Ledare”, “Expert” eller “Original”. När jag ändrar min VPN-plats och söker på experten inom hundkognitionsforskning får jag olika namn beroende på region eller land. Jag hittade den här intressanta artikeln som talar om fältets utbredning och tillväxt. canine studies

Jag försöker inte avfärda den till synes latheten och vilseledande titeln. Men jag tycker att det är lite nedlåtande mot andra experter.

Canine companions är en fantastisk ideell organisation, inte en hundträningsskola. De utför enorma mängder vetenskaplig forskning på sina hundar.