Grundläggande virtuella nätverksportaler avvecklas ganska snart, vad ska småföretag göra?

Så detta är som en halvrantning och halvt råd. Under en supportärende för en dåligt presterande Basic VNG berättade en Azure-agent för mig att Basic SKU ska fasas ut “inom en kort tid”, och distributionen har redan tagits bort från portalen så du kan bara få dem via PowerShell nu. De vägrar att hjälpa till och säger bara att vi ska uppgradera, vilket jag tycker är ganska hårt eftersom Basic SKU fortfarande bör stödas, det är inte dött ännu, och att få <5 Mbps när det är rated för 100 Mbps är praktiskt taget oanvändbart.

Mitt verkliga problem är nästa nivå upp - VpnGw1 - är över 5 gånger dyrare än grundversionen? 27$ upp till 144$. Det blir en svår försäljning att tala om för småföretag som kanske bara har några få maskiner och mycket små VPN-behov att deras nätverkskrav ska kosta över 100$ extra per månad för att Microsoft säger så. Självklart är det en del av risken att gå med en molnleverantör, men varför inte erbjuda en mellanliggande SKU? Små företag behöver inte 30 S2S-anslutningar, de använder inte ens de 10 de får i Basic, och de kommer aldrig att mätta bandbredden på 650 Mbps.

Att gå med en tredje part, t.ex. en Meraki VMX eller liknande molnprodukt, lägger till komplexitet, leverantörer, supportavtal, installationskostnader etc., vilket i slutändan äter upp eventuella besparingar, så vad ska småföretag göra? Jag kan bara anta att några kommer att lämna Azure, att flytta små miljöer är knappt ett par dagars arbete, det är helt enkelt inte vettigt.

För mitt personliga Azure-labb ville jag inte ens betala för Basic SKU, istället satte jag en B1s-instans med Wireguard i min hub vnet och dirigerade privat trafik till den. 7,59$ vs 24$ för Basic VPN SKU.