Gör vissa offentliga WiFi-hotspots uttryckligen blockerar välkända VPN-leverantörer eller är det något annat?

Senaste gången jag tog ett tåg kunde jag använda mitt VPN med Amtrak’s WiFi på stationen, men inte på tåget. Det finns också ett par lokala företag där jag inte kan ansluta mitt VPN till deras WiFi, men många andra där jag kan.

Jag använder en välkänd VPN-leverantör och vill hålla mig till lättanvända tjänster som har iOS-appar. Frågan är om det är värt ansträngningen att leta efter en annan VPN-tjänst som inte blockeras, och finns det i så fall bättre resurser än trial and error?

Amtrak är min huvudfråga, men jag är förvirrad över att det fungerar inom stationen. Är det troligt att det bara beror på att deras bandbredd är usel och/eller att tåget är i rörelse, vilket innebär att ingen tjänst skulle fungera bra?

Tack så mycket.

Vissa nätverk kräver att användare loggar in eller godkänner deras villkor innan internetåtkomst tillåts. Dessa sidor fungerar vanligtvis inte när VPN försöker ansluta direkt när du är ansluten till WiFi.

Om det inte är fallet, blockerar de troligen VPN-anslutningar. Detta kan ofta kringgås genom att använda OpenVPN med TCP + port 443 istället för den vanligare UDP + port 1194.

Försök ändra protokollet mellan OpenVPN UDP, OpenVPN TCP och andra tillgängliga alternativ. Testa också olika portnummer om din leverantör erbjuder det.

Det är troligt att de bara tillåter trafik genom vissa portar (80, 443).

AT&T hotspots blockerar alla VPN:er med DPI. Jag vet inte om “uttryckligen.”

De flesta VPN-blockeringar sker av misstag, enligt min erfarenhet. Ädel VPN-blockering sker oftast med DPI-gear, och kan sannolikt inte kringgås med något annat än obfsproxy.

Om du inte kan fixa anslutningsproblem genom att byta portar eller växla mellan TCP och UDP kan du ha tur att försöka smuggla VPN-paket via DNS (protokollet, inte porten) eller något liknande knep.

Att undkomma DPI-lösningar på mobilen är höginsats, om du inte använder en Linux-distro på din enhet. Även då kan det krävas att du driver egna servrar.

Lycka till.

Prova att ändra dina DNS-inställningar.

Min VPN kopplade inte när jag använde min ISP:s DNS-inställningar, men jag ändrade till PIA:s och det funkade igen.

Jag vet inte hundra procent säkert, men jag har stött på platser som blockerar VPN. Vad använder du för något, förresten?

Intressant nog fungerade mitt WiFi i detta ögonblick inte med OpenVPN och 8080, men fungerade med IPSec.

Hmm. Starbucks använder Google, och det vore inte förvånande om de använder DPI. Men då, min sista gång, tog de inte emot en mailinator-e-postadress.

Är deras DNS-inställningar publicerade, eller laddas de in när man använder PIA?

Jag tror inte det.

WiFi är oftast gratis eftersom de då kan spåra dig. En inloggning gör det enkelt för dem att skapa en historik om dig och sedan sälja den till tredje part. Endast (några) små företag ger fortfarande äkta gratis WiFi utan någon spårning… Starbucks, McDonald’s, etc., de är terrible för integritet.

Det här är ingen lösning för många användare, men om du har råd, använd ditt mobils dataplans när du är utomhus. Detta plus en VPN och du behöver inte oroa dig för att din ISP spårar dig eller illa avsiktsfulla aktörer i gratis WiFi-hotspots.

209.222.18.222 och 209.222.18.218