Hej - jag är inte säker på om jag är på väg att bli en boomer (äldre millennial här) men med mitt Google One-abonnemang (har det för fotolagring som fotograf) fick jag gratis Google VPN på mina enheter.
På min Mac aktiverade jag det och det står att det fungerar och att platsen är dold, men när jag använder Brave-webbläsaren och försöker titta på BBC iPlayer-program från Australien (utanför Storbritannien) fungerar det fortfarande inte. Finns det ett extra steg eller något jag missar?
Tack på förhand! Snälla, ring inte mig dum eller mobba mig eep
(Jag tog också skärmdumpar men det tillåter inte att jag laddar upp bilder på den här subreddit)
Google One VPN kanske bara krypterar din data, snarare än flyttar din “plats”.
Du skulle behöva en VPN som tillåter dig att specificera “plats” för att använda iPlayer.
Alltså en VPN där du kan välja en brittisk server, medan du är i Australien - för att lura iPlayer att tro att du fortfarande är i Storbritannien.
Det är möjligt att BBC iPlayer sparade din tidigare plats och nu vägrar att använda den från VPN:n. Försök att ominstallera appen och ta bort alla konfigurationer. Det är också möjligt för företag att upptäcka att du använder en VPN och helt avvisa tjänsten (som Prime Video gör). BBC iPlayer kan göra något liknande.
En liten rant mot VPN:er som tekniknörd: Som en allmän regel behöver du inte en VPN. De tillför egentligen inget i säkerhet trots de falska påståendena om “militärklassad kryptering” (de hänvisar till SSL och din varje enhet använder redan det!). Det kan vara användbart om din ISP är särskilt nyfiken och klagar på vad du besöker, men utöver det tycker jag att det är ett gigantiskt bedrägeri för att sälja in en tjänst som folk egentligen inte behöver.
Det finns många sätt att bestämma din plats med en webbläsare. HTML5 till exempel.
En VPN räcker inte.
Redigering: downvotes underhåller mig när det är 100% sant.