Går till Kina för att gå i pension?

Jag bor i USA och är amerikansk medborgare, men jag har alltid velat återvända till mina rötter och gå i pension i Kina. Jag föddes i Kina, emigrerade till USA under mellanstadiet. Jag kände mig aldrig riktigt hemma i det amerikanska samhället och drömde om att återvända till Kina. Denna idé stärktes ytterligare när jag besökte Kina i år, första gången på tio år. Förändringarna i landet häpnadsväckande. Städerna är så rena och moderna, med mycket välutvecklat kollektivtrafiksystem. Jag minns känslan av att vara en del av en stor familj, doften från gatustånd med mat, och ljuden från det pulserande nattlivet.

Jag lade märke till stora skillnader i kostnader för transporter och mat. Jag var där i en månad och hade den bästa tiden i mitt liv, men jag spenderade mindre än 3000 USD. Det var boende på hotell, att äta ute, att köpa höghastighetstågbiljetter, etc. Om jag bara skulle bo i en tredje gradens stad, hyra ett hus, och göra några resor varje år, tror jag att 15 000 USD räcker.

Jag har velat gå i tidig pension i USA, men jag skulle behöva cirka 2 miljoner USD enligt 4%-regeln. Jämfört med att gå i tidig pension eller semi-pension i Kina, skulle jag bara behöva en buffert på minst 375 000 USD. Det betyder att jag kan gå i pension minst två decennier tidigare.

Här kommer planen:

Jag har det 10-åriga Q2-visumet som ger mig 120 dagar i Kina, med obegränsad in- och utresa. Jag har läst att man kan göra visumresor till Hong Kong, vilket jag planerar att göra om jag ska stanna i Kina på längre sikt. Min uppskattning av 15 000 USD är ungefär lika med 100-110 000 CNY. Jag har många släktingar i Kina, och jag kan bara bo hos dem och betala dem 2000 yuan i månaden för hyra. Då har jag kvar ungefär 80 000 yuan för att äta ute, gå på klubbar, gymma och turism.

Jag är sjuksköterska i USA, så jag tror inte att jag kan få ett jobb i Kina. Om pengarna inte räcker, kan jag komma tillbaka till USA och arbeta som resesjuksköterska och tjäna tillräckligt med pengar för att klara ett år i Kina. Det skulle tillåta mitt pensionskapital att växa utan att jag behöver använda det.

Långsiktigt mål är att gifta mig med en kinesisk tjej och bosätta mig.

Vänligen granska min plan och kom med förslag! Jag skulle älska att höra feedback.

Har jag förstått det rätt:

26-åring sparade lite pengar i USA, har inte varit i Kina på 10 år förrän i år på semester där de lade märke till hur rena städerna är nu, och hur väl fungerande kollektivtrafiken är: så de vill gå i pension där genom att använda ett Q2-visum där de måste lämna och återvända var 120:e dag, men vänta; det är väl inte något problem eftersom de kommer att “gifta sig med en kinesisk tjej”.
Nåväl, då.

Detta måste vara helgen och r/chinalife Reddit…kolla.

Edit:
OP-kommentar från för två månader sedan;
“Övergripande rekommendation: att resa runt i landet i 1-2 månader, skulle jag ge ett betyg på 8/10.
Att bo där under en längre tid, skulle jag ge ett betyg på 5/10.”

Att besöka som turist och att bo som boende är olika upplevelser. Kina har förändrats mycket och är mycket mångfaldigt. Innan du tar detta beslut, rekommenderar jag att bo på olika platser i Kina i en månad vardera för att se vilken du gillar bäst. Varje plats har sin egen karaktär. En vecka kanske inte är tillräckligt för att få en fullständig känsla av att bo där.

Att bo med släktingar under lång tid är en mycket dålig idé. Om du värdesätter din relation med dina släktingar, skaffa din egen plats.
Jag skulle också vänta och göra 1 miljon USD innan jag flyttar. Tanken är att ju längre du arbetar, desto högre blir din lön, så du arbetar totalt mindre under en livstid än om du arbetar och pausar, arbetar och pausar.