Gaming on a VPN

Så jag spelar mest PUBG, ett spel som är väldigt beroende av din ping.

Jag bor i South Australia och åtminstone för oss i den australiensiska och större Oceaniska regionen har ping varit fullständigt usel ett tag nu.

Några har nämnt att användning av VPN kan hjälpa med detta.

När jag är på en Oceanisk server får jag mellan 30–80 ms ping.
På SEA / Sydostasiatiska jag brukar få upp till 180 ms (detta är de vanligaste matchmakingsservrarna fram till nyligen)

På SEA / Asien (Kina / Japan-servrar tror jag) har jag fått 250 till 300, vilket jag fick första matchen idag, men det är det värsta jag någonsin har sett.

Jag har sett några personer föreslå att använda en VPN, så jag har testat detta idag, anslutit från South Australia till NSW / Sydney, och detta ger mig konstant 180 ms ping, vilket är acceptabelt åtminstone. Men min fråga är om det faktiskt gör någon skillnad i spelet? Jag verkar ta upp saker snabbare och öppna dörrar snabbare, men jag är inte säker på om det bara är bekräftelsebias.

Vet någon om det är en bra idé att använda VPN i detta fall?

Att använda en VPN kan ibland leda till förbättringar i ping-tider och multispelarsprestationer i fall där nätverksvägen / rutten som din ISP normalt använder för att transportera trafik mellan dig och spelservers är antingen överbelastad eller onödigt lång och slingrig.

Så om det finns en VPN-server du kan ansluta till som har en mer direkt och mindre överbelastad rutt till spelservern, kan du faktiskt uppleva prestandafördelar.

Men oftare än sällan tillför VPN:er ofta latens till din anslutning – vilket innebär att datapaket tar längre tid att anlända till sin destination än de skulle normalt eftersom det finns ett extra steg att dirigera paketen till VPN-servern innan de kan dirigera till sin slutdestination.

Så i princip är det enda scenariot där du ser en riktigt förbättring om den tillagda latensen från att rikta din trafik via VPN-servern är mindre än den latens som skärs av VPN:en med en mindre överbelastad och/eller mer direkt rutt till spelservern (jämfört med din egen ISP:s väg till spelservern). Vad som också spelar roll är latensen mellan dig och VPN-servern – om din ISPs väg/rutt till VPN-servern är överbelastad eller lång/slingrig, kan detta också negativt påverka prestanda.

Så, det är inte så att VPN:er är en universallösning för latens / ping-problem i multispel, och det är inte så att alla VPN:er är samma.

Det finns ett scenario där VPN:er kan förbättra multispelprestanda, men det finns också många fall där VPN:er kommer att tillföra latency eller på annat sätt negativt påverka din multiplayerupplevelse. Det finns många variabler involverade och det enda sättet att veta om en viss VPN kan förbättra din multiplayerprestation är att testa VPN:en. Du kanske upptäcker att vissa VPN:er förbättrar ditt spelande medan andra kan hindra det.

Jag nämnde också att ha en konsekvent latens/ping (även om den är lite långsammare) ibland kan förbättra prestanda helt enkelt genom att göra spelet mer förutsägbart. Det som ofta gör det svårt att tävla i laggiga multiplayer-spel är oförmågan att förutsäga rörelsen hos personer och objekt i spelet på grund av slumpmässiga lagg-toppar som är oförutsägbara och inte går att förbereda sig för. När du har konsekvent latens/ping så blir allt mycket mer förutsägbart och även om du kan uppleva vissa symptom på ett laggigt spel (som lättare fördröjningar innan du ser visuell bekräftelse på att något händer), kan konsekventen hjälpa dig att tillräckligt kompensera för fördröjningen och mer noggrant förutsäga rörelsen hos personer/objekt.

En VPN kommer att bromsa din anslutning eftersom det är ett ytterligare steg din anslutning måste ta innan den når din dator eller ut på internet. Generellt är de tillräckligt bra nuförtiden att det inte är så märkbart, men den enda gången det skulle öka hastigheten avsevärt är om du blev blockerad eller drosslad från en region av någon anledning, och VPN skulle lura dem att tro att du är från den regionen.

Med andra ord, prova det mer själv och ta reda på, men generellt sett gör inte VPN:er saker snabbare.

Tack för det detaljerade svaret, jättetacksam!