Fungerar Asus RT-AC86U bra med ett VPN på routernivå?

Beställde precis Asus RT-AC86U för att ha PIA på 24/7 för hela mitt nätverk. Någon annan som har den? Jag ville inte spendera massa pengar bara för VPN-funktionalitet och jag ville inte flasha firmware direkt, så jag valde den här. Är det lätt att slå av och på VPN med denna router? Det finns vissa tjänster jag inte kan använda med VPN, så jag skulle kanske behöva stänga av det en gång i veckan och sedan slå på det igen. Jag gör det på routern eftersom folk fortsätter försöka DDoS-attacker mot Xbox och Xbox har ingen VPN-app.

Jag använder exakt denna router, men jag flashade den till Merlin så fort jag fick den, och det var mycket enkelt att göra. Sedan följde jag den här guiden: [Hardware Acceleration is Here for Routers Using OpenVPN]

Hastigheterna är tillräckligt bra, men när PIA byter saker som Texas-servrar måste du återgå till Merlin-firmware och göra justeringar i serveradressen och portsektionen för VPN-klienten.

Du nämner inte din internethastighet, men om jag minns rätt kommer du ha svårt att få mer än 20-30 Mbps genom den där lådan med en krypterad VPN. Jag gick över till pfsense av den anledningen.

Redigerat: Jag är ett idiot och borde ignoreras. Jag tänkte på AC68U.

Strunt!

Jag har både pfsense och AC86U, och de får samma OpenVPN-hastigheter, maxar ut vid 230 Mbps. Jag har en 500 Mbps fiber från min ISP. Både pfsense-enheten och AC86U har hårdvaruaccelererade CPU:er, mycket lämpliga för OpenVPN-chifferhantering.

[OpenVPN performance of the RT-AC86U | Page 16 | SNBForums]

Även om RT-AC86U är tillräcklig, rekommenderar jag den nyare AX88U, det är ett steg upp från AC86U.

1 000 Mbps nedladdning, 40 Mbps uppladdning

Är pfsense mjukvaran?

Jag är ett idiot. Jag tänkte på 68U.

Damn, jag skulle definitivt överväga AX88U, men den kostar dubbelt så mycket. 170 dollar för AC86U och 310 dollar för AX88U. Varför skulle du rekommendera AX88U framför AC86U? Är det dubbelt så snabb? Jag vet att den har fler portar, men jag har en switch för det. Jag behöver inte bättre räckvidd, jag bor i en liten lägenhet, men jag gillar att ha det bästa eller senaste.

VPN-hastigheterna på AX88U är i princip samma som på AC86U. AX88 har fler kärnor, men openvpn är enkeltrådad, så ingen fördel.

Om du har AX-klienter kan det vara värt att överväga AX88, men annars och till den prisdifferensen skulle jag också ha valt AC86U. Jag hörde att en AX86U är på väg. Jag kommer att hålla utkik efter den för en uppgradering från min AC86U.

Efter att ha flashat Asuswrt-Merlin firmware, importera bara ovpn-filen från PIA. Den enda ändring jag gör är att ställa in chiffer till ett av GCM-alternativen, eftersom de är nyare och snabbare än CBC. Jag lägger också till fast-io i den anpassade konfigureringen.