Fruktansvärt långsam seedning med Windscribe, är detta normalt?
Jag har Spectrum/Time Warner på en Windows-uppsättning, 1 gigabit ner och 40 mb upp, och detta hjälper mig.: Försök att slå på censurundvikande, och prova ett annat portnummer i appen och i din klient och byt ofta portar. Kontrollera också att dessa portar är öppna på din router och att ditt antivirus inte skannar dina torrentnedladdningar medan de laddas ner, skanna manuellt efteråt. Se också till att du har tillräckligt med minne och inte har Chrome-flikar öppna samtidigt, eftersom vissa torrent-appar använder mycket minne och det gör Chrome med öppna flikar.
Jag upptäckte att min ISP börjar begränsa min hastighet på en viss port efter att ha laddat upp och laddat ner en stund, så jag måste slumpmässigt byta portar/protokoll.
Jag rekommenderar att du provar port forwarding på Windscribe. Jag vet att de inte begränsar uppladdning av torrents eftersom jag har seedat vid 60MB/s genom deras servrar tidigare, och se till att du använder wireguard och anslut till en server med bra hastigheter.
Har du aktiverat port forwarding?
Prova detta, och byt sedan servrar
https://www.reddit.com/r/Windscribe/comments/f4xi5h/port_forwarding_for_torrenting_how_to_become/
Använd wireguard om du inte redan gör det, eller prova en annan server.
Jag får omkring 75MB/s när jag laddar ner mina Linux-ISO-filer.
Att byta till TCP-only i anslutningsinställningarna på mitt torrentprogram hjälpte mycket
Jag har ingen annan VPN-leverantör att testa, jag undrar om kanske Windscribe begränsar uppladdningshastigheterna?
Eftersom data går igenom antar jag att det inte är NAT/firewall/ports-problem?
Windscribe ger mig de lägsta hastigheterna, vilket är tråkigt, så du är inte ensam om detta. På min 1/1 Gbps lina tror jag att den bästa Windscribe-servern gav mig 500 Mbps uppladdning, ganska dåligt för en server precis bredvid mig.
Proton har varit bäst hittills, knappt någon hastighetsförlust även när jag ansluter inom en radie av 500-800 kilometer, beroende på server och serverantal i regionen.
Mullvad kommer strax efter Proton när det gäller hastigheter, men de har inte längre port forwarding.
Det är tråkigt eftersom jag verkligen gillar Windscribe mer än de andra när det gäller VPN-funktionalitet, men hastigheterna är fruktansvärda.
Vilken typ av internet har du? Vad är din förväntade hastighet?
Är din nedladdningshastighet maxad i den här skärmdumpen?
Nej, jag behöver en fix IP-adress med Windscribe för det, vilket jag inte har.
Men varför skulle det fungera (långsamt av arbete) om det är ett portproblem?
Jag pratar om uppladdning (seedning)
Tack, jag testar det
Jag använder en 1GB/400MB fiberinternet. Jag kan uppnå mycket snabbare hastigheter vid uppladdning.
Definitivt inte maxat
Du behöver ett pro-konto (årlig pro-rea just nu) och du får tillgång till ephemeral forwarding. Detta är inte samma sak som en statisk IP.
Men varför skulle det fungera (långsamt av arbete) om det är ett portproblem?
Detta är en bra fråga, och jag röstar upp dig för att du ställer den.
Att ha porten öppen korrekt låter din klient aktivt initiera seedningsanslutningar, om porten inte vidarebefordras måste din klient vänta passivt på att mottaga en anslutningsbegäran från en peer i swarmet.
Portforwarding krävs eftersom den externa porten i inkommande riktning måste veta vart den ska vidarebefordra svaret. Detta spelar ingen roll för ett svar i utgående riktning via den externa porten.
När din port är vidarebefordrad, kontrollera om du ansluter till en av platserna med 10 Gbps. Serverns genomströmning kan vara viktigare än din latens för P2P-uppladdning, men detta varierar beroende på geografi. Jämför närliggande platser.
Andra saker som kan påverka din seedningsprestanda bakom VPN:
- Använda annat protokoll än WireGuard
- Ha uTP aktiverat i P2P-klienten. Använd endast TCP.
- Ha uPnP aktiverat i P2P-klienten. Inaktivera, det kan inte fungera bakom en VPN ändå.
Åh… detta beror mycket på peers (personer som laddar ner) och hur många seeders som delar data, så det är ganska osannolikt att få mer seedning än 1MBps…
OK, jag ser till att din nedladdning inte saturerar din lina och förhindrar uppladdning med sin returuppladdningsöverföring. Detta är särskilt ett problem med docsis-internet.
Hur som helst, detta är en vanlig klagan på alla VPN från min erfarenhet. När du tävlar om peers med seedboxar med flera gigabit-linor, kommer du att ha svårt att få någon uppladdning gjord. Särskilt när ditt torrentprogram ansluter till seeders för nedladdning, inte till peers som vill ladda ner själva.
Jag hatar att gräva upp en kommentärsträng, men du verkar ganska kunnig. Jag har kämpat med att få docker compose, gluetun och openvpn-konfigurationer att fungera och koppla rätt, men nu fastnar jag med en fråga jag inte kan hitta en effektiv sökfråga för:
Jag betalade både ett statiskt IP och en permanent port forwarding hos Windscribe.
Portforwardingslistan på mitt Windscribe-konto visar 39909 → 6881
Sectionen för gluetun i docker-compose.yml inkluderar 6881:6881 och 6881:6881/udp i ports-sektionen
Sectionen för gluetun inkluderar ÄVEN FIREWALL_VPN_INPUT_PORTS=39909
qBittorrent är inställt på att använda gluetun under network_mode
Här är frågan: Borde lyssnarporten i min qBit webbgränssnitt vara satt till 39909 eftersom den är vidarebefordrad till mig på “WAN IP” (VPN Exit Node), eller borde den vara 6881 eftersom jag använder den på mitt “LAN” (det nätverk som finns i docker)?
Tack i förväg om du bestämmer dig för att svara. Jag gillade verkligen hur du förklarade ditt tidigare svar, så jag tänkte att det var värt ett försök att fråga!
Så inget jag kan göra antar jag?
Är det ett vanligt klagomål dock? VPNs är inte vad de brukade vara för 10-20 år sedan. Protokollöverhuvudet är numera ganska trivialt också. Eller är det en kombination av att folk ofta konfigurerar sina saker fel och inte väljer de bästa servrarna för dem?
Min erfarenhet säger att VPNs vanligtvis ger mig minst 70% av min nere- och uppladdningshastighet, och med några smarta val får Proton mig i närheten av min maxlinjehastighet, medan jag ansluter från norra Europa till servrar som är 500 km bort.
För Windscribe ger de flesta servrar runt mig mellan 300-800 Mbps för nedladdning och 100-500 Mbps för uppladdning. Skillnaden mellan 10 Gbps och vanliga servrar verkar inte göra stor skillnad i min erfarenhet.
Det får mig att undra om denna erfarenhet är liknande för andra.