Frågor om NordLynx?

Hej alla,

Mitt setup: En kraftfull gaming-PC med en 1000mb fiberrans Connection och en bra hemroutrar NID. Jag är också datortekniker, så jag förstår tekniken.

Min fråga: Jag testade hastigheter och jag märkte att Nord lade till en ytterligare ethernet-adapter för NordLynx när jag INTE var på NordVPN. Jag förstår att teknologin använder 2 NATs. Jag ville testa hastigheten, så jag tog bort adaptern via enhetsadministratören (men jag testade inte hastigheten innan jag tog bort den eftersom jag är dum), ja Nord saktar ner hastigheten när den används. Ger det att ha de två NATs konstant aktiva någon extra säkerhet när VPN är avstängt? NAT ger knappt någon extra säkerhet nuförtiden, särskilt om NordLynx-protokollet saknar ytterligare säkerhetsfunktioner, samtidigt som det är 1 till 1 paketreplikation till din vanliga nätverksadapter. Efter att ha tagit bort Lynx-adaptern kommer den tillbaka nu, men endast när den är ansluten till NordVPN.

Jag försöker förstå vad Nord gör här, och om det finns någon fördel med att ha NAT alltid aktiverad.

Tacksam för all hjälp.

Att dubbla NAT är ett säkert sätt att minska hastigheten. Det är ungefär (PC)UT> IN > UT > IN > UT > UT(WAN) istället för bara UT > IN > UT > IN. Några saker du kan göra är: försök whitelist din subnet och/eller kontrollera NordLynx-adaptern för att se om du kan ändra dess gateway IP.

Jag skulle också se till att DNS-inställningarna är avstängda eller som standard och överväga att peka din routers DNS till Nords DNS-servrar. Det kan också lösa problemet, men är inte min första åtgärd. Det finns ingen tydlig process i Windows event loggar eller bandbreddsloggar att detta ger extra säkerhet, speciellt när Nord inte är igång.

Jag märkte att det tar längre tid för webbsidor att ladda sedan jag började använda NordVPN. Jag sökte online efter en lösning och läste om NordLynx. Det visade mig hur jag kan byta VPN-protokoll från Auto (rekommenderas) till NordLynx. Jag har precis gjort detta så jag har inga resultat att rapportera, men om NordLynx är tänkt att ansluta till VPN-servrar snabbare, förbättra hastigheten och hålla min personliga data och aktivitet privat, varför är då standarden för NordVPN satt till Auto (rekommenderas) och inte NordLynx?

Tack för informationen, se min uppdaterade OP för mer info om vad jag försökte testa.

Tack för användarguiden.

Det här är en död tråd, men eftersom jag är OP och en snäll kille med för mycket tid nu, ger jag er ett kvalificerat gissning. Troligen försöker automatikläget alla VPN-protokoll och ser vilket som är snabbast. Om du väljer ett specifikt protokoll används bara det.

Bra, tack för uppdateringen. Det verkar som att vissa av dina appar/tjänster tvingas genom Ethernet-anslutningen, eller hur? Jag är ingen ingenjör, bara helpdesk och nätverksnörd. Undrar vad som händer om du pekar Ethernet-adaptern till din Nord-lokala IP för gatewayen, normaliserar DNS och gateway-inställningarna du gjort.

De verkar vara relativt isolerade, men saker som körs på Ethernet-nic kan returneras till Nord via routern innan de når internet. Har du aktiverat Ethernet och Wi-Fi?