Fråga om Citrix Gateway och licenser

Hej allihopa,

Jag har varit utanför Citrix-ramen ett tag och självklart har allt fått nya namn. Jag satte just upp en liten installation av Citrix Virtual Apps för ungefär 10 personer. Nu vill de använda detta utanför kontoret. Jag ser att den gratis edition av Netscaler inte längre är ett alternativ. Jag antar att jag måste köpa Citrix Gateway. Jag ser att det finns 2 detaljhandelslicensalternativ: Konkurrent (allmänt) och Enterprise VPX. Behöver jag båda? Med andra ord, måste jag lägga till licenser till en grundläggande Enterprise VPX-installation?

Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och skaffa Citrix ADC VPX? Vilket skulle vara det billigaste alternativet? Vid varje given tidpunkt kommer det att finnas max 4 användare som arbetar på distans, vanligtvis bara 1 eller 2.

Eftersom vi redan använder Citrix XenApp med webbgränssnittet, letar jag inte efter att använda en VPN.

Tack alla!

Den faktiska virtuella appliance-licensen är Gateway Advanced VPX (tidigare Gateway Enterprise VPX). Den licensen ger ICA-proxy-funktionalitet för obegränsade användare men begränsad till 50 Mbps genomströmning. Mer än nog för dina ett par samtidiga användare. CCU (allmänt) licenser är för funktioner som Smart Access och Endpoint-analys och fullständig VPN. Jag tror att Gateway-licensen inkluderar 5 så de universella licenserna är för att lägga till det numret. För en distribution som du beskriver borde det vara tillräckligt. Cirka $995 MSRP för enheten (s.k. plattform) licens som är permanent och $219 för årlig underhåll och support.

Återigen, detta bör sannolikt räcka, men här är en lista över vad du INTE får med den här licensen som vanligtvis är kopplad till NetScaler:

• L4 & L7 lastbalansering och innehållsswitching - troligtvis inget problem förutom att den inte ens kan lastbalansera Storefront-servrar om du någonsin lägger till fler än 1.
  • HTTPS-omdirigering - i äldre versioner kunde du omdirigera användare från en HTTP-anslutning (port 80) till HTTPS (port 443) med hjälp av en responder med bara gateway-licensen. I de senaste versionerna tog de bort den funktionen om du inte har en fullständig ADC-licens (Standard eller bättre).
  • Flera uppgraderingsalternativ - du kan uppgradera denna licens, men det finns bara 1 alternativ - uppgradera till Citrix ADC 200 Standard-Edition, vilket är bra, men ibland är det ett större hopp än de flesta behöver.

Det kan finnas ett par andra saker, men dessa är vanligtvis de viktigaste begränsningarna. Fulla datasheet visar vad som ingår i varje edition av ADC, inklusive Gateway-Edition och när du behöver Universal-licenser.

https://www.citrix.com/content/dam/citrix/en_us/documents/data-sheet/citrix-adc-data-sheet.pdf

Jag hoppas att denna information hjälper (och inte är överväldigande)!

Jättenyttigt… tack så mycket. Väldigt uppskattat.

ibland ett större hopp än de flesta behöver.

IIRC pratade jag med någon om detta, många underskattar sina Netscalers och skyller på produkten som helhet. Så vi antar att de kritiserar de mindre Netscaler-licenserna så att folk tvingas hoppa upp och få en bättre upplevelse medan de också betalar mer.

Ja, det är knepigt att dimensionera ibland. När jag diskuterar Citrix Gateway försöker jag ofta undvika Gateway-licensen och hoppa direkt till den fullständiga ADC-licensen (åtminstone Standard Edition). Det är en bättre lösning överlag och håller längre som kan gynna andra delar av företaget också.