Fråga om att använda tails för att utforska det djupa nätverket

om jag laddar ner tails och sedan en vpn, skulle det räcka för att säkert utforska det djupa nätverket så länge jag inte gör något olagligt och är försiktig med att klicka på länkar

Om du vill bläddra på den mörka webben, är allt du behöver Tor Browser.

Såvida du inte bor i ett farligt land för yttrandefrihet (Iran, Syrien etc),
Eller ett land som blockerar Tor (Kina och några andra).
I så fall skulle du behöva extra försiktighetsåtgärder.

I alla andra länder är det inte svårt/farligt/olagligt att använda Tor.

När du använder Tor kan din internetleverantör eller vänlig regeringsbyrå se att du använder Tor, men kan inte se vad du gör eller vilka sidor du besöker.

(Du kan fortfarande bli avslöjad! Följ bästa praxis, genom att undvika det normala internet, inaktivera alla skript, inte ladda ner något och inaktivera JavaScript.)

För att ladda ner Tor, besök den officiella webbsidan:

Där hittar du mer dokumentation! Det bör svara på de flesta av dina frågor :slight_smile:

Tack så mycket för informationen, jag tror dock att jag skulle känna mig säkrare om jag installerade tails och en vpn som extra skyddsnät ändå, eftersom man aldrig kan vara för försiktig med den här sortens saker

Lyssna inte på den här personen, de flesta som blev utsatta för CMU-hacket förra året använde specifikt Tor Browser på Windows. Tails är den nya standarden när man använder Tor, Tor Browser skyddar inte tillräckligt mot att IP-adresser de-anonymiseras via JavaScript som körs på själva operativsystemet.

En VPN kommer att dölja det faktum att du ansluter till Tor från din internetleverantör och kanske även myndigheter. (Beroende på var VPN-tjänsten finns).
Medan VPN-leverantören bara ser att du ansluter till TOR.

Tails är å andra sidan där för att förhindra att lämna spår på datorer, särskilt offentliga. Tanken är att du har en USB-sticka som du tar med dig, och när du behöver använda en offentlig dator kan du plugga in den och starta i Tails, utan att lämna spår på hårddisken etc. (Garanterar samma säkerhet på persondatorer givetvis)
Det läcker inte heller lätt din riktiga IP, eftersom all trafik routas genom TOR.
Så om du vill vara extra, extra säker, använd detta.

Mitt argument är bara att om du bara vill titta runt på den mörka webben lite, kan detta vara överdrivet.

Men här är det ultimata, säkra sättet att ansluta till Tor:

Optimal säker inställning:

Gå till ett fullt mycket offentligt kafé med gratis öppet Wi-Fi.
Starta Tails från din USB på din laptop.
Anslut till Wi-Fi, använd Tor via Tails.

Om de tar sig tid att spåra varje IP som ansluter till TOR, leder det till kaféet, vilket vem som helst kan ha använt.

Grattis, du har just använt Tor anonymt. :smiley:

Användning av VPN är valfritt.