Forticlient VPN 7.x till Fortigate 6.4.6 ansluter inte

Någon annan som har problem med detta? Försöker logga in med Forticlient v7.x, den hänger sig bara där och gör ingenting. Om jag återgår till 6.x för Forticlient fungerar det som det ska.

Har detta problem med SSL-VPN som använder RADIUS såväl som SAML på Windows och Linux. Av någon anledning fungerar den senaste versionen av Forticlient VPN 7 på macOS.

Det är lite frustrerande eftersom version 7 är tillgänglig på webbplatsen eller via webbaserad åtkomst på VPN.

Varje OS är en annan version av 7. Linux är som 7.0.0.0018, macOS 7.0.0.0022 och Windows 7.0.0.0029.

Det fungerade utmärkt på min setup…
Vi har implementerat SSL-VPN med Fortigate 601E firmware 6.4.6 (Azure AD SAML)…

Med över 1000 VPN-användare har vi upptäckt att:

• Den enda användbara SSO-versionen för MAC OS High Sierra är 6.4.1 (vpn-klientversion)
  • Windows 7 måste vara på de senaste uppdateringarna och kräver ytterligare Windows KB-installationer…

Förutom det fungerade version 7 utmärkt på Windows 10 och macOS.. Hittills har vi bara stött på ett fall där Windows 10 vägrade att ansluta, och genom att göra en ren ominstallation av Windows löstes problemet.

Jag har samma problem på Mac med versionen av FortiClient 7.0.1. Problemet är det interna certifikatet från FortiGate. Om jag byter till ett certifikat signerat av en CA fungerar det korrekt. Problemet finns bara på Mac FortiClient.

Samma problem med macOS 11.6 och Forticlient 7.0.1.

Gå till Systeminställningar > Säkerhet & integritet.

Här måste du tillåta att fortitray-appen körs.

Starta om forticlient och det bör fungera.

Intressant. Tack för att du delade det. Jag testade på en 600D och en 900D, båda samma problem.

Jag undrar varför vi har problem. Hmm… Jag undrar om certifikatet är en orsak. På 600D testade jag med fabrikscertifikatet, och på 900D med ett wildcard. Tyvärr har vi inte en test-FW så att uppgradera till 7.0.1 är lite ehh… för tillfället.