Forticlient vägrar koppla upp när den är inställd på IPSEC (Windows)

Min PC vägrar ansluta till vårt kontor när jag byter från SSL-VPN till IPSEC i Forticlient.

Fortigate-setupen är i ordning. Jag har testat på laptops/andra användare och till och med satt upp en VM på min PC som, när den används, ansluter utan problem, så jag vet att problemet är kopplat till min Windows-installation men jag har ingen aning om vad som orsakar det.

Jag har inaktiverat brandväggen, inaktiverat IPv6 på min nätverksadapter, uppdaterat mina Ethernet-kortdrivrutiner, sett till att Windows är uppdaterat och testat tre olika versioner av Forticlient.

Alla ger samma problem. Det står ‘ansluts’ men är fast. Faktiskt, medan den försöker koppla upp, kan jag inte nå internet alls och det förblir så i timmar tills jag avbryter, då får jag tillbaka internet.

Jag har kollat min routningstabell och den ser bra ut. Jag är förlorad om vad som orsakar detta och undrar om någon här har sett något liknande?

SSL-VPN till samma destination fungerar finfint.

Tack.

Packet captures på båda sidor, ike-debug på FortiGate. Börja där.

Jag listade ut det.

Debug på Fortigate visade att trafiken inte ens nådde fram till Fortigate. Wireshark på min PC visade samma sak. När den är inställd på IPSEC skickas ingen trafik alls.

Jag såg ett inlägg om att vissa tjänster kan störa IPsec. Hittade Xbox-tjänster som körde. Inaktiverade dem, startade om FortiClientVPN och kopplade upp utan problem. Problemet är löst.