Jag har 2 användare som inte kan ansluta till en hyresgästs VPN. En av dem är i Pakistan, en är på Filippinerna. Den brandvägg de försöker ansluta till är i Kanada. När de försöker ansluta till VPN med Forticlient VPN-programvaran verkar det bara fastna vid “anslutning”. Ingen progressindikator, inget procent som visar anslutningsstatus. Appen är inte frusen, jag kan fortfarande interagera med den. Det finns inga felmeddelanden, inga varningar eller timeout, och den går aldrig vidare. En av användarna lämnade den på “anslutning” över natten och den var fortfarande så på morgonen.
Jag har testat båda användarnas inloggningsuppgifter själv med min egen Forticlient och det fungerar perfekt (jag är i samma stad som hyresgästens brandvägg).
Jag har testat båda användarnas internetanslutningar och de verkar stabila. Inte blixtsnabba, men runt 30-50 Mbps upp och 5-10 Mbps ner. Tillräckligt för att jag ska kunna ansluta till deras datorer med fjärrsession med tredjepartsprogramvara och förbli stabil och ansluten.
Finns det något annat jag kan kontrollera för att ta reda på var problemet kommer ifrån? Har någon stött på detta specifika konstant “ansluter”-problem tidigare utan timeout eller fel? Som en notering har jag kopplat andra användare från dessa länder via denna specifika VPN tidigare utan problem. Jag har precis börjat möta detta för ungefär en och en halv månad sedan.
Redigering: Båda användarna använder Windows 10, även om jag inte har de specifika hårdvarukonfigurationerna till hands.
Redigering 2: Användare kan pinga brandväggs-IP.