FortiClient 7.0.2 ChromeBook: Kan inte logga in: Chrome-browser är inte installerat

Hej community,

En av våra kunder använder Chromebooks med FortiClient VPN för att skapa en SSL VPN till FortiGate. FortiGate använder en SAML-anslutning till Azure AD för autentisering. På detta sätt kan vi tillämpa flerfaktorsautentisering på SSL VPN. I FortiClient VPN 7.0.1 fanns en bugg med SAML-anslutningen, vilken kommer att åtgärdas i version 7.0.2.

FortiClient VPN är nu uppdaterad till version 7.0.2.0031. Efter uppdateringen kan vi inte ansluta till SSL VPN. Vår kund får felmeddelandet: Kan inte logga in: Chrome-browser är inte installerad

Kan inte logga in: Chrome-browser är inte installerad

Får du också detta felmeddelande och var du kunna lösa detta problem?

• T13nn3s

Fick ett svar från Fortinet Support:

Enligt ditt krav önskar du koppla SSLVPN från Chromebook. Vi har verifierat internt med FCT-eskalationsingenjör för fallet och kravet. Eftersom det inte finns någon FCT-version för Chromebook och Android FCT på Chromebook inte stöds. Observera att bara webfilter-tillägget stöds på Chromebook. Därför måste du för att koppla VPN från Chromebook ha detta som NFR och kontakta försäljningsteamet för vidare information eftersom det ligger utanför FGT-teamets ansvar att bistå vidare i detta fall.

Som jag förstår det nu, stöds inte FCT SSL VPN på Chromebooks.

Beklagar din frustration, men det är ett roligt felmeddelande för en Chromebook.

Lite sent att svara. Jag stötte på detta problem ikväll. Jag höll på med Fortigate SSLVPN med SSO mot Azure Active Directory. Min lösning var att använda webbläsaren för att komma åt SSLVPN istället för FortiClient. Jag använder Asus Chromebox här. Hoppas det kan hjälpa någon i framtiden.

Ja, det är det. Hade ni också detta problem med Chromebooks? Jag har skapat ett supportärende hos Fortinet men har fortfarande inte fått någon lösning på detta problem. Vi har en workaround, men den är inte idealisk.

Tack för svaret. Det kan faktiskt vara lösningen på detta problem, eftersom Fortinet inte stödjer Chrome OS.

Hur använder du webbläsaren för att komma åt sslvpn istället för FortiClient?

Om jag går till https://:port, ser jag ett SSO-inloggningsalternativ, vilket fungerar, men när jag är inloggad får jag bara ett meddelande som säger:

“SSL-VPN-portalen har aktiverats för tunnel-läge. FortiClient krävs för att koppla.”

Betyder det att denna workaround är blockerad på servern?

Vill du dela workarounden? Jag stöter på något liknande.

Du måste aktivera webbtillgång, webbläge i din Fortigate för att det ska fungera.

Workarounden vi skapade är att konfigurera L2TP över IPSec VPN-anslutningar. I slutändan verkar det som att Fortinet inte stöder Fortinet SSL VPN-klienten på Chromebooks. Fortinet har stängt ärendet med denna information och kom aldrig med någon lösning.

Ja. Jag förstår, inte det mest eleganta.