Förgör SafeConnect syftet med att använda en VPN?

Min universitet kräver att vi installerar SafeConnect för att ansluta till nätverket, och det gör mig verkligen orolig. Vi måste logga in på nätverket med vårt användarnamn och lösenord, så jag vet att min trafik kommer att kopplas till mitt användarnamn, men de påstår också att:

• SafeConnect används för att verifiera antivirus, operativsystem och applikationspatchar som är nödvändiga för att datorer ska uppfylla minimikraven för nätverksanslutning på campus.
  • SafeConnect används för att tillhandahålla information om enheter för att följa DMCA.
  • SafeConnect loggar inte var användare surfar på Internet.
  • SafeConnect tillåter inte ResNet att läsa innehållet på din dator.

Vad de säger att SafeConnect kontrollerar är:

• Windows operativsystemuppdateringar: Om Windows inte är inställt på att söka efter automatiska systemuppdateringar, kommer en varning att visas i webbläsaren.
  • Antivirusprogram installerade och igång: Om antivirusprogram inte är installerat och igång, kommer en varning att visas i webbläsaren.
  • Antivirusprogram uppdaterade: Om antivirusprogram är föråldrat, kommer en varning att visas i webbläsaren.
  • Peer-to-Peer-programvara körs: Om P2P-programvara körs på din enhet, kommer en varning att visas i webbläsaren.

Jag har sett den bra analysen som postades här av /u/jenrzzz, och har läst att du kunde kringgå SafeConnect genom att använda Linux, men jag är inte säker på om det fortfarande är fallet. De började kräva autentisering eller SafeConnect för att få tillgång till nätverket först i början av förra terminen, och jag har hatat det sedan första gången jag såg det.

Mitt stora fråga är: Kommer en VPN att tjäna något syfte om SafeConnect övervakar min dator hela tiden?

Inte en expert, men jag ska göra mitt bästa för att förklara vad jag förstår - om jag gör misstag hoppas jag att bli korrigerad.

SafeConnect verkar vara mer ett verktyg för enhetsadministration; det kontrollerar ditt system för saker det inte gillar (listan du gav). En VPN används för att förvränga din anslutning från det lokala nätverket.

Ingenting hindrar SC från att notera att du har uTorrent installerat (till exempel), även om det inte är ett olagligt program och har lagliga/legitima användningsområden. Om du använder en VPN maskerar du vad du gör (lagligt eller olagligt) för “myndigheterna” / MPAA / etc, vilket gör det svårare för dem att hitta dig. Men om de väl hittar dig, är det lättare för universitetet att välja ut dig och anklaga dig.

Beroende på din hotmodell kan du vilja ändra hur du använder den.