Jag funderar på att köpa en Firewalla Purple. Jag är också mitt i överväganden om att köpa en VPN-klient. Firewalla verkar kunna erbjuda många av de fördelar en VPN-prenumeration kan ge, som att maskera min internethistorik genom att dölja min IP-adress (vilket är mitt huvudskäl till att vilja ha en VPN). Det den inte kan göra är att spoof:a min plats för att kringgå geografiska begränsningar. Men förutom det, finns det andra stora funktioner hos en VPN-klient som jag inte kan åstadkomma med Firewalla?
Jag tror att detta är väldigt olika alternativ, och båda är användbara.
Firewalla är en brandvägg med ytterligare funktioner (IPS/ föräldrakontroller /annonsblockering) men döljer dig inte riktigt från något (kan dölja DNS-frågor från din ISP men det är inte mycket döljer). Den döljer inte din IP-adress (utan en VPN).
En VPN-klient dirigerar all din trafik, krypterad, i en tunnel till en tredje part och sedan “åtkomst till internet” från där. Så DNS och surfning verkar komma från den platsen (annan IP-adress).
Firewalla har en VPN klient, så du kan rikta en del eller all din trafik genom en tunnel och få den att framstå som om den kommer från den tredje partens plats, men du måste köpa (eller använda en gratis) tredje parts VPN separat.
Firewalla har också en inbyggd VPN server som låter dig tunnla till ditt hem och få det att se ut som om du är där. Du kan också använda klient-VPN och tunnla in i ditt hem, men ha trafiken sedan tunnlad ut till tredje part och komma åt internet därifrån.
Varje brandvägg blockerar slumpmässiga inkommande förfrågningar (någon från Ryssland som försöker öppna en anslutning till din PC) - Firewalla finns där för saker du (eller en IoT-enhet) gör, som du inte borde. Så, du klickar på en länk i ett e-post från BadGuy, och Firewalla blockerar det eftersom det går till en BadGuy-server i Kina.
En VPN stoppar inte det (även om vissa har blocklistor, så kan det potentiellt hjälpa där också), men jag tycker att de 2 alternativen (VPN vs. Firewalla) är som äpplen och päron.
Inte riktigt. Varje företag har sina egna små gimmick-funktioner. Det är trevligt att veta att det är ditt, överhuvudtaget. Det är din VPN, inte en licensierad till dig i ett datacenter någonstans via en prenumeration. Dessutom, om du inte behöver få tillgång till geografiskt begränsat innehåll. Vem bryr sig? Mina vanliga IP-adresser säger LeMont IL. Jag är i Plano IL… Det är inte exakt till att börja med. Dessutom är din plats SÅ inte privat att börja med. Jag bryr mig egentligen inte om att säga var jag är. Du kan lista ut det ändå – möjligt gratis. Jag kunde.
Såvitt jag vet kan VPN-klienten som Firewalla tillhandahåller bara få dig att framstå för andra internetanvändare som att du gör detta hemma, oavsett var du faktiskt är. Precis som du använder ett bibliotekets wifi, kopplar till Firewalla VPN-klient och får trafiken att se ut som den skickas ut från hemmet. Det betyder att biblioteket inte vet vad du gör, men din hem-ISP vet det fortfarande, eftersom de fortfarande kan spåra till ditt hem.
Så det beror ganska mycket på var du vill att trafiken ska lämna till internet, ditt hem eller en “anonym” tredjepartserver.
Jag funderar på att skaffa en VPN-klient utöver Firewalla. Så jag försöker se vilken extra nytta den kan ge (om någon), eftersom Firewalla kan göra det mesta av det jag behöver en VPN till. Geografiska begränsningar/maskering är det enda jag kan komma på, jag vill se om det finns andra. Kanske torrenting? Jag kommer inte kunna dölja torrenting för min ISP med Firewalla, eller hur?
Om du vill dölja vad du gör på nätet, använd en VPN, firewalla är en brandvägg.
Att försöka dölja sig för din ISP är som att försöka använda vattenslangen utan att bli blöt. Mest sant. Utan att begränsa ditt liv till bara fullt krypterade sidor. Vilket skulle göra livet väldigt frustrerande.
En stor fördel som inte nämnts än, om du har en laptop och lämnar huset, kan en VPN-klient ge dig viss integritet “på vägen”. De flesta bra VPN-klienter fungerar på smartphones och PC/Mac.
Jag ser på Firewalla och VPN-klienter som olika, men överlappande, verktyg i verktygslådan.
Problemet med klient-VPN är att du litar på det företaget att inte logga din aktivitet och så vidare. Vissa har begränsade gratisalternativ (som ProtonVPN) och är allmänt respekterade, vilket kan vara ett bra alternativ om du inte reser mycket.
En stor fördel som inte nämnts än, om du har en laptop och lämnar huset, kan en VPN-klient ge dig viss integritet “på vägen”. De flesta bra VPN-klienter fungerar på smartphones och PC/Mac.
Kan jag inte göra detta redan med Firewalla när jag är ansluten till mitt hem-firewall VPN?