Flytta till Kina för att gå i pension?

Jag bor i USA och är amerikansk medborgare, men jag har alltid velat återvända till mina rötter och gå i pension i Kina. Jag föddes i Kina, invandrade till USA under mellanstadiet. Jag har aldrig känt att jag passade in i det amerikanska samhället, och drömde om att återvända till Kina. Denna idé förstärktes när jag besökte Kina i år, första gången på 10 år. Förändringen i landet var häpnadsväckande. Städerna är så rena och moderna, med ett mycket välutvecklat kollektivtrafiksystem. Jag minns känslan som gick förlorad för länge sedan, känslan av att vara en del av en stor familj, lukten från gatumatstånd, och ljudet från det livliga nattlivet.

Jag lade märke till den stora skillnaden i kostnad för transport och mat. Jag var där i en månad och hade den bästa tiden i mitt liv, men jag spenderade mindre än 3000 USD. Det var boende på hotell, att äta ute, köpa höghastighetstågbiljetter, etc. Om jag bara skulle bo i en tredjetjänst stad och hyra ett hus, och göra några resor varje år, tror jag att 15k USD räcker.

Jag har velat gå i pension tidigt i USA, men jag skulle behöva ungefär 2 miljoner USD med 4%-regeln. Jämfört med att gå i pension tidigt eller semi-pension i Kina, skulle jag bara behöva en nödkassa på minst 375k USD. Detta skulle innebära att jag kan gå i pension minst två decennier tidigare.

Här är planen:

Jag har ett 10-års Q2-visum som ger mig 120 dagar i Kina, med obegränsad inresa. Jag har läst att man kan göra visumresor till Hongkong, vilket jag planerar att göra om jag ska stanna i Kina på lång sikt. Min uppskattning av 15k USD är ungefär lika med 100-110k CNY. Jag har många släktingar i Kina, och jag kan bo hos dem och betala dem 2000 yuan i månaden för hyra. Då finns det kvar ungefär 80k yuan för att äta ute, klubbar, gym och turism.

Jag är utbildad sjuksköterska i USA, så jag tror inte att jag kan hitta ett jobb i Kina. Om pengarna inte räcker, kan jag komma tillbaka till USA och arbeta som resesjuksköterska och tjäna tillräckligt mycket för att klara ett år i Kina. Det skulle låta mina sparpengar växa utan att jag behöver använda dem.

Långsiktigt mål är att gifta sig med en kinesisk tjej och bosätta mig.

Vänligen granska min plan eller lägg till några tips! Jag skulle älska att höra feedback.